Το DIGITAL EUROPE και η τεχνολογία στο επιχειρείν

Αποστολή Βρυξέλλες

Η επικεφαλής του DIGITALEUROPE μιλά αποκλειστικά για τη θέση των επιχειρήσεων στην ψηφιακή εποχή και το ρόλο των γυναικών στον κλάδο της Πληροφορικής.

Της Μαρίας Ακριβού

Τη γνώρισα στις Βρυξέλλες και από την πρώτη στιγμή μου έκανε εντύπωση, όχι μόνο για το πλούσιο βιογραφικό της, αλλά και για τη διορατικότητά της, καθώς ήταν από τις ελάχιστες περιπτώσεις γυναικών που στράφηκαν από πολύ νωρίς στον κλάδο της τεχνολογίας και αναρριχήθηκαν σε διευθυντικές θέσεις. Εργασιομανής αλλά ταυτοχρόνως και μητέρα πέντε παιδιών η Cecilia Benefeld- Dahl, η γυναίκα που «τρέχει» το Digital Europe για όλα τα κράτη μέλη της ΕΕ, έχει περάσει από  διευθυντικές θέσεις σε μεγάλες πολυεθνικές, όπως η SAP, η Oracle, η IBM, η Nord Jyske κ.α., ενώ είναι εν ενεργεία μέλος του εμπορικού επιμελητηρίου της Δανίας, καθώς επίσης και της Ένωσης Πληροφορικής της Δανίας. Άνθρωπος της αγοράς έχει μια πιο τεχνοκρατική αντίληψη για τις επιχειρήσεις και το προσωπικό στοίχημα που έχει θέσει είναι να εντάξει όσο περισσότερες γυναίκες στον τεχνολογικό κλάδο.

Ως Γενική Διευθύντρια της DIGITAL EUROPE, εκπροσωπεί τον κλάδο της ψηφιακής τεχνολογίας στην Ευρώπη,  αντιπροσωπεύοντας  πάνω από 25.000 εταιρείες - από καινοτόμες μικρομεσαίες επιχειρήσεις μέχρι πολυεθνικούς κολοσσούς - που καινοτομούν και επενδύουν μαζικά στην Ευρώπη, καθώς επίσης και 38 εθνικές εμπορικές ενώσεις από ολόκληρη την Γηραιά Ήπειρο.

«Υποστηρίζουμε ένα ρυθμιστικό και νομοθετικό περιβάλλον που προωθεί την καινοτομία. Η ομάδα μου και εγώ δεσμευόμαστε σε θέματα τεχνολογίας με τα θεσμικά όργανα της ΕΕ - δηλαδή το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο, την Ευρωπαϊκή Επιτροπή, καθώς και με τις εθνικές κυβερνήσεις. Η διευκόλυνση της ανάπτυξης του ψηφιακού τομέα και η πρόσβαση της τεχνολογίας στους ευρωπαίους πολίτες συνιστά προτεραιότητα» αναφέρει  η Επικεφαλής του Digital Europe, κα Benefeld- Dahl.

Η Ευρώπη χρειάζεται μια κοινή αγορά για να προσελκύσει επενδύσεις

Εξηγεί πως είναι ο φορέας που έχει την ευθύνη να διασφαλίσει ότι η ψηφιακή τεχνολογία θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στη ζωή των ευρωπαίων πολιτών, αποτρέποντας τυχόν απώλειες ή την αποσύνδεσή τους, φροντίζοντας ότι οι τεχνολογικές εξελίξεις θα φτάνουν σε όλους. «Η Ευρώπη χρειάζεται μια κοινή αγορά τώρα για να προσελκύσει επενδύσεις και να παραμείνει ανταγωνιστική σε μια παγκόσμια οικονομία. Πρέπει επίσης να επενδύσει μαζικά στην εκπαίδευση - τόσο οι νεότερες γενιές όσο και το εργατικό δυναμικό χρειάζονται τις κατάλληλες δεξιότητες και ικανότητες για να γίνουν ενεργοί δημιουργοί του ψηφιακού μας μέλλοντος και όχι μόνο οι παθητικοί καταναλωτές» λέει χαρακτηριστικά.

 Το γεγονός ότι ο θεσμός του DIGITALEUROPE βρίσκεται στις Βρυξέλλες, που σημαίνει ότι υπάρχει πολυφωνία και διαφορετικές εθνικές θέσεις από τα κράτη μέλη, υπογραμμίζει ότι για να επιτευχθεί σύγκλιση στη χάραξη μιας κοινής στρατηγικής, απαιτείται συνεχής προσπάθεια. Παρόλα αυτά, πεποίθησή της είναι ότι έχουν γίνει σημαντικά βήματα προς αυτή την κατεύθυνση και την αλλαγή κουλτούρας που συντελείται στους κόλπους της Ευρώπης.

Θα μπορούσε άραγε η Ευρώπη να γίνει η επόμενη  Silicon Valley; Η κα Benefeld- Dahl απαντά πως ήδη υπάρχουν αρκετά επιτυχημένα παραδείγματα όπως οι περιπτώσεις του Παρισιού, του Βερολίνου και της Στοκχόλμης. Τεχνολογικά hubs και start up οικοσυστήματα αναπτύσσονται σε όλη την Ευρώπη και όπως λέει αντί να υπάρχει μια Silicon Valley, προτιμά οι εταιρείες σε όλη την Ευρώπη να γίνουν ψηφιακά εξουσιοδοτημένες. «Να αξιοποιηθεί το δυναμικό των ΜμΕ, που αντιπροσωπεύουν το 99,8% των επιχειρήσεων που δραστηριοποιούνται στην Ευρώπη και απασχολούν 93 εκατομμύρια άτομα. Επιβάλλεται οι εταιρείες αυτές να μεγιστοποιήσουν τον ψηφιακό μετασχηματισμό της Ευρώπης. Πρέπει να τους αναγνωρίσουμε τον ρόλο που τους αρμόζει ως προς την παροχή πρωτοπόρων, καινοτόμων ψηφιακών υπηρεσιών στην Ευρώπη, δημιουργώντας  τις κατάλληλες συνθήκες για την ανάπτυξή τους».

Μόλις δύο στους δέκα είναι γυναίκες στον κλάδο της τεχνολογίας

Σύμφωνα με μια πρόσφατη έρευνα της Eurostat , λιγότερες από δύο στις δέκα θέσεις εργασίας στην Ευρώπη στον τεχνολογικό κλάδο κρατούνται από γυναίκες. «Περιττό να πω ότι αυτό δεν είναι ένα ιδανικό σενάριο. Οι άνθρωποι της Πληροφορικής σε όλες τις βιομηχανίες αναπτύσσουν ψηφιακές λύσεις που έχουν σημαντικό αντίκτυπο στην κοινωνία μας σήμερα και θα έχουν και στο μέλλον. Η ισότητα των φύλων είναι ζωτικής σημασίας εάν θέλουμε να διασφαλίσουμε ότι οι λύσεις και οι εφαρμογές που αναπτύσσονται επί του παρόντος - σκεφτείτε την Τεχνητή Νοημοσύνη ή το Internet of Things - είναι κατάλληλες για όλους τους ανθρώπους» αναφέρει η κα Benefeld- Dahl, εκφράζοντας παράλληλα τη βεβαιότητα ότι τα πράγματα αλλάζουν μεν αργά, αλλά σταδιακά.

Στη Δανία η κωδικοποίηση μπαίνει ως μάθημα στα σχολεία

Έχουν κατοχυρώσει οι γυναίκες τη θέση τους σε θέματα coding και πώς μπορούν να γίνουν περισσότερο ανταγωνιστικές, διεκδικώντας υψηλότερα πόστα; Η κα Benefeld- Dahl μοιράζεται την προσωπική εμπειρία που απεκόμισε από την προηγούμενη θέση της στη Δανική Ένωση Πληροφορικής, καθώς  εργάστηκε σε μια πρωτοβουλία που επιδιώκει να πείσει τα νεαρά κορίτσια και τις γυναίκες να μπουν στην τεχνολογία της πληροφορίας. «Έχουμε κάνει πολλά, κυρίως, στα σχολεία, όπου οργανώσαμε τάξεις κωδικοποίησης, συμβάλλοντας παράλληλα στη δημιουργία αντίστοιχων προγραμμάτων σπουδών για όλο το χρόνο. Διδάξαμε τις βασικές αρχές της πληροφορικής , δείχνοντας τον αντίκτυπό της στην αγορά εργασίας».

Τέτοιου είδους κινήσεις αύξησαν την προσέλκυση των γυναικών σε ένα επάγγελμα που, μέχρι πρότινος, ασκούνταν αποκλειστικά από άνδρες. Όπως τονίζει η επικεφαλής του Digital Europe, είναι μείζονος σημασίας κάποιος να κεντρίσει την προσοχή και το ενδιαφέρον των κοριτσιών σε νεαρή ηλικία πριν πάρουν την τελική απόφαση για το τι θα κάνουν στη ζωή τους. «Τα ανθρώπινα όντα έχουν υποσυνείδητες προκαταλήψεις. Πολύ συχνά, οι άνθρωποι σκέφτονται ότι τα κορίτσια είναι ιδανικά σε θέσεις «επικοινωνιακές», ενώ τα αγόρια θεωρούνται ως τα πλέον κατάλληλα για να εργαστούν στις επιστήμες. Η αμφισβήτηση αυτών των κοινωνικών κανόνων και προσδοκιών είναι σημαντική για να προκαλέσει αλλαγές και να ενθαρρύνει τις νέες γυναίκες να στραφούν στην τεχνολογία».

Προσθέτει πως σε κάθε παρακλάδι της τεχνολογίας θα μπορούσαν να απορροφηθούν. Το μόνο που χρειάζεται είναι οι εταιρείες να μάθουν να προσελκύουν τα ταλέντα με τον σωστό τρόπο παρουσιάζοντας μια δουλειά ή δραστηριότητα με διαφορετικό τρόπο συγκριτικά με το παρελθόν. Οι γυναίκες ενδιαφέρονται για το αποτέλεσμα και τον αντίκτυπο της εργασίας τους. Απλά πρέπει κάποιες θέσεις εργασίας να "πωλούνται" με διαφορετικό τρόπο που να είναι ελκυστικός για τις γυναίκες.

Γιατί οι γυναίκες απορρίπτουν διευθυντικές θέσεις;

Η μεγαλύτερη πρόκληση που καλούνται να αντιμετωπίσουν οι εργαζόμενες στην ψηφιακή εποχή είναι να αντιληφθούν ότι δεν είναι μόνο καταναλωτές της ψηφιακής τεχνολογίας αλλά πραγματικοί διαμορφωτές της. «Ο ψηφιακός χώρος προσφέρει πραγματικά τεράστιες δυνατότητες για την ενδυνάμωση των γυναικών: οι γυναίκες μπορούν πλέον να συνδεθούν ευκολότερα, να διαμορφώσουν ανοιχτά τη γνώμη τους, να κατευθύνουν τις εξελίξεις και να φτάσουν στους ηγέτες της κοινής γνώμης. Καθώς ο ψηφιακός κόσμος διαταράσσει τις υπάρχουσες δομές εξουσίας, τόσο στις επιχειρήσεις όσο και στις κοινωνίες, οι γυναίκες έχουν νέα μέσα εξουσίας στα χέρια τους που τους επιτρέπουν να εμπλακούν και να διαμορφώσουν τις κοινωνίες μας πιο ενεργά» επισημαίνει.   

Καλά όλα αυτά, αλλά είναι εφικτό οι γυναίκες σε διευθυντικές θέσεις, λόγω των πολλών ρόλων που επιτελούν, να μπορέσουν να συνδυάσουν καριέρα και οικογένεια;  «Οπωσδήποτε! Ενώ εργάζομαι και ταξιδεύω πολύ, βεβαιώνω ότι όταν βρίσκομαι στο σπίτι, εστιάζω το 200% στην οικογένεια και τα παιδιά μου. Έχω 5 παιδιά και έχω το προνόμιο να απολαμβάνω την πλήρη υποστήριξη από τον σύζυγό μου και τους γονείς μου. Όταν τα παιδιά μου ήταν σε νεαρή ηλικία ξεκινήσαμε μια κοινή δραστηριότητα: ιππασία. Ο αφιερωμένος χρόνος μας έχει πολύ μεγάλη σημασία και σήμερα οι κόρες μου είναι πολύ επιτυχημένες αναβάτριες, τόσο σε εθνικό όσο και σε διεθνές επίπεδο. Είμαι υπερήφανη που είμαι η μητέρα τους και επίσης που ανέλαβα το ρόλο του προπονητή και του μέντορα τους» δηλώνει η καταξιωμένη business woman.

Για την ίδια το να είναι κανείς επιτυχημένος ηγέτης, ανεξάρτητα από το φύλο που φέρει, είναι άμεσα εξαρτώμενο από τη μαθησιακή του εμπειρία. «Κανείς πρέπει να δοκιμάσει και να αποτύχει μέχρι να βρει το σωστό στυλ και τη σωστή κατεύθυνση. Το πιο σημαντικό είναι να  ακούει πάντα τους υπαλλήλους του, σεβόμενος τις απόψεις τους. Και φυσικά να είναι συνεπής στην εκτέλεση των αποφάσεων που έχει λάβει».

 Ο βασικός λόγος που οι γυναίκες αποφεύγουν τις θέσεις εξουσίας και ευθύνης έχει να κάνει με τον τρόπο που έχουν μάθει να σκέφτονται. «Οι γυναίκες είναι καλές στο να επιδιώκουν τη συναίνεση και συνήθως προσπαθούν να τους ικανοποιήσουν όλους. Ωστόσο, όταν ανεβαίνουν ψηλότερα στην ιεραρχία χρειάζεται να συνειδητοποιήσουν ότι οι άνδρες συνήθως προτιμούν να παίζουν ένα παιχνίδι δύναμης, φροντίζοντας  λιγότερο για τη συναίνεση. Δεν έχει να κάνει με το να φέρεται ειρηνικά ο ένας στον άλλον . Η επιτυχία προκύπτει από το να κάνεις τα πράγματα σωστά».

Προσθέτει πως ένα μεγάλο λάθος που κάνουν οι γυναίκες, είναι ότι υποτιμούν τη σημασία της δικτύωσης με τους συνομηλίκους συναδέλφους τους. Βλέποντας αυτό η κα Benefeld- Dahl το 2007 προέβη στη δημιουργία μιας ομάδας κορυφαίων γυναικών στον τομέα της Πληροφορικής. Στόχος ήταν το «χτίσιμο» ενός κύκλου εμπιστοσύνης μεταξύ και ανάπτυξης ενός δικτύου 700 γυναικών που συνοδευόταν από πρόγραμμα mentoring.    

Καταλήγει λέγοντας πως σε θέματα ψηφιακού μετασχηματισμού η Ευρώπη έχει ακόμη πολύ δρόμο μπροστά της αφού οι ευρωπαϊκές ΜμΕ δεν έχουν αξιοποιήσει πλήρως τις τεράστιες δυνατότητες ψηφιοποίησης. «Μόνο το 17% αυτών πωλούν ψηφιακά προϊόντα ή υπηρεσίες και μόλις το 25% πληρώνουν για να διαφημίσουν τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες τους στο διαδίκτυο» διευκρινίζει.

Μια τέτοια νοοτροπία μόνο ζημιά μπορεί να προκαλέσει στις επιχειρήσεις και κατ’ επέκταση στο σύνολο της ευρωπαϊκής οικονομίας, αφού έχει αποδειχθεί ότι οι εταιρείες που εκμεταλλεύονται πλήρως τις διαθέσιμες τεχνολογίες μπορούν να εκτελέσουν τις δραστηριότητές έως και 10 φορές καλύτερα σε σχέση με τον ανταγωνισμό. Εάν θέλουμε να παράγουμε τεχνολογικούς οργανισμούς στην ΕΕ, πρέπει, σύμφωνα με την κα  Benefeld- Dahl, να διατηρήσουμε πάση θυσία τις νεοσύστατες επιχειρήσεις μας επί ευρωπαϊκού εδάφους. Μην ξεχνάτε ότι τα δύο τρίτα των ευρωπαϊκών start ups πωλούνται σήμερα σε ξένες εταιρείες ή μεταφέρονται στη Silicon Valley εντός των δύο πρώτων φάσεων ανάπτυξης τους!

*Το παρόν κείμενο δημοσιεύτηκε στην ηλεκτρονική έκδοση του περιοδικού Fortune Greece

.