Ευρωβουλή: Κοινή στρατηγική για τον τουρισμό

Αποστολή Βρυξέλλες

Η Ευρώπη ένωσε τις δυνάμεις της για τη χάραξη μιας κοινής στρατηγικής προώθησης και αύξησης της ανταγωνιστικότητας του τουριστικού της προϊόντος.

Της Μαρίας Ακριβού

Πιστοί στη δέσμευσή τους να καταστήσουν την Ευρώπη ως νούμερο ένα τουριστικό προορισμό στον κόσμο, παραμένουν τα μέλη του ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Όπως δήλωσε ο Πρόεδρος του Ευρωκοινοβουλίου Αντόνιο Ταγιάνι κατά τη Διάσκεψη Υψηλού Επιπέδου για τον Τουρισμό, ο στόχος που έχει τεθεί από την ΕΕ είναι η προσέλκυση 700 εκατομμυρίων τουριστών έως το 2020, νούμερο που είναι εφικτό εάν υπάρξει κοινή στρατηγική και ταχύτητα τόσο στη λήψη αποφάσεων όσο και στην υλοποίησή τους.

Δεδομένου ότι διανύουμε την 4η βιομηχανική επανάσταση ο κ. Ταγιάνι προειδοποίησε ότι θα μείνουν πίσω όσοι δεν μπορούν να εκμεταλλευτούν τα οφέλη που προκύπτουν από τις τεχνολογικές επαναστάσεις. Σύμφωνα με τον ίδιο η ραγδαία ανάπτυξη της τεχνητής νοημοσύνης, και των νέων τεχνολογιών γενικότερα, θα οδηγήσουν σε αφανισμό 54 εκατομμυρίων θέσεων εργασίας. “Επιβάλλεται να ανταποκριθούμε στην ψηφιακή επανάσταση και ο μόνος τρόπος για να έχουμε τα επιθυμητά αποτελέσματα είναι μέσα από σύμπραξη και με άλλους τομείς πιο χειρονακτικούς, ώστε να διασφαλιστούν όσο το δυνατόν περισσότερες θέσεις εργασίας”.

Αποτυπώνοντας την εικόνα που καταγράφει το ευρωπαϊκό τουριστικό προϊόν, ο κ. Ταγιάνι υπογράμμισε ότι η βιομηχανία του τουρισμού  σήμερα αντιπροσωπεύει πάνω από το 10% του ΑΕΠ της ΕΕ και δημιουργεί προστιθέμενη αξία σε όλους τους τομείς. “Η ανεργία των νέων είναι ένα από τα μεγαλύτερα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε και ο κλάδος του τουρισμού προσφέρεται για την απορρόφηση ενός μεγάλου αριθμού νέων ανθρώπων. Ένας στους δυο νέους δεν βρίσκει δουλειά στην Νότια Ευρώπη. Σκεφτείτε ότι τα προσεχή χρόνια πάνω από 2 δισ. ευρώ θα αυξηθούν οι τουρίστες από την Ασία, γεγονός που υπολογίζεται ότι θα οδηγήσει στη δημιουργία 5 εκατ. θέσεων εργασίας”.

Μιλώντας για τις υφιστάμενες προκλήσεις αναγνώρισε πως ο παγκόσμιος ανταγωνισμός αυξάνεται διότι υπάρχουν χαμηλότερες τιμές και νέοι προορισμοί και πως χρειάζονται περισσότερες επενδύσεις, καλύτερη διακυβέρνηση και χειρισμός της ψηφιακής επανάστασης, καθώς επίσης και συμπράξεις για την προβολή της Ευρώπης ως ενιαίου τουριστικού προορισμού. “Η ευρυζωνική παροχή υπηρεσιών στην ύπαιθρο και η βελτίωση των τοπικών δικτύων για τις μεταφορές είναι προαπαιτούμενα. Όπως επίσης απαραίτητη είναι και η τρισδιάστατη απεικόνιση στα μουσεία. Να έχουμε βιώσιμο τουρισμό μέσω επενδύσεων και να γίνει καλύτερη χρήση των περιφερειακών πόρων και του προγράμματος Horizon για το 2020″.

 Συνέχισε λέγοντας πως ο τουρισμός θα πάει μπροστά μόνο με αύξηση των επενδύσεων για έρευνα και καινοτομία. Κάποια πράγματα παραδέχτηκε πως προχώρησαν προς αυτή την κατεύθυνση με το πακέτο COSME, αλλά δεν είναι αρκετά. “Πρέπει να διευκολύνουμε και τους επιχειρηματίες από τη γραφειοκρατία και να κάνουμε πιο γρήγορη την διαδικασία δανειοδότησης, αλλά και να δώσουμε έμφαση στην επαγγελματική κατάρτιση όσων απασχολούνται στη βιομηχανία του τουρισμού”.

Αναφερόμενος στις ψηφιακές πλατφόρμες που λειτουργούν ως εργαλείο για την προώθηση του παγκόσμιου τουρισμού, ο κ. Ταγιάνι επεσήμανε ότι πρέπει να υπάρχουν κοινοί κανόνες για όσους δρουν εκτός και εντός αυτού του πλαισίου και μίλησε ξεκάθαρα για την περίπτωση της Google. Εταιρείες όπως η Google δίνουν, σύμφωνα με τον κ. Ταγιάνι, ελάχιστους φόρους και μεταφέρουν τον πλούτο που παράγεται στην Ευρώπη σε άλλες χώρες. Βγάζουν χρήματα από τις διαφημίσεις που τοποθετούν οι μεγάλοι παίχτες της αγοράς των συστημάτων ηλεκτρονικών κρατήσεων, οι οποίοι και αυτοί με τη σειρά τους φοροδιαφεύγουν, αφού έχουν την έδρα τους αλλού”. Καλά έκαναν και επέβαλαν κυρώσεις στην Google γιατί δεν σέβεται τους κανόνες που ισχύουν για τους υπόλοιπους Ευρωπαίους. Το θέμα δεν θα λυθεί εάν δεν υπάρξει φορολογική εναρμόνιση” σχολίασε.

Στην ομιλία του κατέληξε πως  χρειάζεται ένας πρόσθετος προϋπολογισμός 25 εκατομμυρίων ευρώ για τον τουρισμό για να δημιουργηθούν νέες θέσεις απασχόλησης. “Αν συνεργαστούμε όλοι ο διπλασιασμός των αφίξεων μέσα στην επόμενη δεκαετία δεν θα είναι κάτι ακατόρθωτο. Πρέπει να υπάρξει μια κοινή στρατηγική που θα ξεπερνά τα εθνικά και περιφερειακά όρια”.

Στο ίδιο μήκος κύματος κινήθηκαν και οι δηλώσεις του Γιούρκι Κατάινεν, του Επιτρόπου Βιομηχανίας και Επιχειρηματικότητας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, ο οποίος ξεκίνησε την ομιλία του λέγοντας ότι τα  ήθη και τα έθιμα είναι εκείνα που αξιοποιει για την ανάδειξή του ο τουρισμός και έχουν συμβάλει στην διαμόρφωση της ευρωπαϊκής του ταυτότητας.

Ο τέως Φινλανδός Πρωθυπουργός υπενθύμισε ότι πέρυσι ο κλάδος του τουρισμού έτρεξε με ρυθμό ανάπτυξης της τάξης του 3%, ποσοστό που το χαρακτήρισε ικανοποιητικό. “Ο στόχος ήταν να αποδεσμευτούν 350 δις για τον τουρισμό μέχρι το 2018. Μέχρι στιγμής έχουμε συγκεντρώσει 236 δις ευρώ για το σκοπό αυτό τα οποία έχουν επιμεριστεί σε διάφορα project”.

Τέλος ο κ. Κατάινεν αναγνώρισε πως η τουριστική βιομηχανία παρέχει σταθερή οικονομική ανάπτυξη και έχει μεγάλη δυναμική ως προς το κομμάτι της καινοτομίας και πρότεινε τη δημιουργία πλατφορμών που θα λειτουργούν κυρίως προς όφελος των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.