Πώς οι επιχειρήσεις θα ωφεληθούν από το on line εμπόριο

Αποστολή Ταλίν

Όλα όσα ειπώθηκαν στην Εσθονία! Η στρατηγική της ΕΕ, οι νέες τάσεις και η «μάχη» on line και off line καταστημάτων.

Της Μαρίας Ακριβού

Το διαδίκτυο έχει μπει για τα καλά στη ζωή μας, επιταχύνοντας διάφορες δραστηριότητες της καθημερινότητάς μας. Οι γρήγοροι ρυθμοί, η έλλειψη ποιοτικού χρόνου για τον εαυτό μας και το κόστος των μετακινήσεων, οδηγούν πολλούς καταναλωτές σε αγορές μέσω διαδικτύου. Και αν στο παρελθόν το ποσοστό των «ηλεκτρονικών» καταναλωτών ήταν μικρό, λόγω της δυσπιστίας τους να εμπιστευτούν τα προσωπικά τους δεδομένα σε μια πλατφόρμα, σήμερα τα στοιχεία δείχνουν ότι ο παραδοσιακός τρόπος που κάναμε, μέχρι τώρα τα ψώνια μας σε φυσικά καταστήματα , τείνει να αλλάξει.

Οι επιταγές της τέταρτης βιομηχανικής επανάστασης, και κατ’ επέκταση του ψηφιακού μετασχηματισμού, βρέθηκαν στο επίκεντρο του SME Assembly 2017 στο Ταλίν, όπου βρέθηκα για τις ανάγκες του ρεπορτάζ. Βάσει των στοιχείων που παρατέθηκαν σχεδόν το 50% των μικρομεσαίων επιχειρήσεων (ΜμΕ) στην Ευρώπη πωλούν τα αγαθά τους μέσω διαδικτύου. Ο λόγος είναι ότι διευρύνουν τα κανάλια διανομής και το χαρτοφυλάκιο των πελατών τους, οι οποίοι παραγγέλνουν όλο και πιο συχνά πράγματα από το εξωτερικό.

Όπως ανέφερε ο Εσθονός επιχειρηματίας Aleksander Ganser, συνιδρυτής της Shipitwise, μιας εταιρείας που παραδίδει από πόρτα σε πόρτα τις αποσκευές σας σε όποιο σημείο του πλανήτη και αν βρίσκεστε, πλέον βιώνουμε την εποχή της πλατφόρμας. Ο ίδιος μάλιστα, βλέποντας το ρυθμό με τον οποίο αναπτύσσουν οι εταιρείες τα δικά τους συστήματα, εκτιμά πως μέσα στα επόμενα επτά χρόνια θα δούμε τις διάφορες πλατφόρμες να «επικοινωνούν» μεταξύ τους , δίνοντας η μια πρόσβαση στα δεδομένα της άλλης.

Η εταιρεία του ξεκίνησε τη δραστηριότητά της το 2014, και όπως συμβαίνει στις περισσότερες περιπτώσεις ήταν απόρροια ανάγκης επίλυσης ενός προβλήματος. Κατά τη διάρκεια των οικογενειακών του διακοπών στο Λονδίνο ο Aleksander βρέθηκε αντιμέτωπος με την αδυναμία ενός καταστήματος να μεταφέρει στην Εσθονία το δώρο που του έκανε για τα γενέθλιά του η γυναίκα του λόγω του τεράστιου όγκου που είχε. Εκείνος δεν παρέλαβε ποτέ το δώρο και η γυναίκα του έμεινε στεναχωρημένη.

Σήμερα η Shipitwise έχει ψηφιοποιήσει τις τέσσερις μεγαλύτερες μεταφορικές της Εσθονίας και πλήθος άλλων μικρότερου μεγέθους εταιρειών. Σε επίπεδο b2b βοηθά τους πελάτες της στη μεταφορά των αντικειμένων, τη διαχείριση όλων των εγγράφων καθώς και στην ασφάλιση όλων των αγαθών που διακινούν για λογαριασμό τρίτων.

«Δυστυχώς, οι μεγάλες εταιρείες φοβούνται τι θα συμβεί στην αγορά εάν και οι μικρότερου μεγέθους αποκτήσουν πρόσβαση στα ίδια τεχνολογικά εργαλεία. Όμως αυτό είναι αναπόφευκτο με τους ρυθμούς που αναπτύσσεται η τεχνολογία» λέει χαρακτηριστικά.

Στις δυνατότητες του ηλεκτρονικού εμπορίου εστίασε και ο Tim Lagerpusch, Συν-Ιδρυτής & Γενικός Διευθυντής της γερμανικής SugarTrends. Μια ομάδα έμπειρων ανθρώπων στο χώρο του retail, στο ηλεκτρονικό εμπόριο και στις τεχνολογίες πληροφορικής, βοηθά μικρομεσαίες και μικρές επιχειρήσεις να αυξήσουν τις πωλήσεις τους μέσω διαδικτύου. Αυτή τη στιγμή βρίσκονται υπό τη σκέπη της SugarTrends 400 μαγαζιά που στέλνουν τα προϊόντα τους στο εξωτερικό.

«Η εμπειρία μας έχει δείξει ότι στους περισσότερους καταναλωτές αρέσει να ψωνίζουν αργά το απόγευμα, όταν έχουν τελειώσει από τις υποχρεώσεις τους και θέλουν να χαλαρώσουν. Τις περισσότερες όμως φορές τα φυσικά καταστήματα είναι κλειστά με αποτέλεσμα να μην πραγματοποιούνται πωλήσεις» λέει ο Tim και προσθέτει πως μέσω της εταιρείας του εξασφαλίζεται στον καταναλωτή ότι θα πληρώσει το ίδιο ΦΠΑ με αυτόν της χώρας στην οποία παράγεται και πωλείται το προϊόν.

Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ήταν και η τοποθέτηση του Andrei Bunis από τη Ευρωπαϊκή Επιτροπή, αρμόδιου για το DG Grow, ο οποίος από την σκοπιά του Θεσμικού αναγνώρισε ότι καταγράφεται μια τάση οι μικρές επιχειρήσεις να μπαίνουν σε on line πλατφόρμες.

Παράλληλα αποκάλυψε πως μέσα στις επόμενες εβδομάδες, το αργότερο τον Ιανουάριο θα έχει κατατεθεί επίσημη πρόταση για την ασφάλεια και την ανάπτυξη εταιρειών που χρησιμοποιούν online πλατφόρμες.

«Οι περισσότεροι ιδιοκτήτες καταστημάτων έχουν προσωπικά social media, αλλά δεν ξέρουν πώς να τα χρησιμοποιήσουν για τη δουλειά τους. Υπάρχει ακόμη ζήτηση από τους μικρούς retailers να ακολουθούν τα παραδοσιακά μοντέλα λειτουργίας» τόνισε και πρόσθεσε πως η ΕΕ καταβάλει προσπάθεια ώστε να ενημερώσει όσο το δυνατόν περισσότερες off line επιχειρήσεις για τις δυνατότητες που τους προσφέρει η ψηφιοποίηση.

«Σαφώς και υπάρχει δυσκολία εφαρμογής γιατί κάποιες χώρες είναι περισσότερο ψηφιοποιημένες σε σχέση με άλλες, ενώ στο εσωτερικό της Ευρώπης έχουν υιοθετηθεί διαφορετικές πρακτικές και νοοτροπίες. Πρέπει να έχεις έμπιστους συνεργάτες για το θέμα των ευαίσθητων προσωπικών δεδομένων». Παραδέχτηκε, ωστόσο, πως σε θέματα Cyber security όταν μια επιχείρηση είναι μικρή είναι πιο δύσκολο να έχει συστήματα τελευταίας τεχνολογίας, δεδομένου ότι το κόστος είναι υψηλό.

Σε κάθε περίπτωση αυτό που θα πρέπει να λάβουν υπόψη τους οι χαράσσοντες την πολιτική των επιχειρήσεων είναι να μη διαταραχθεί η ισορροπία μεταξύ on line και off line εμπορίου. Όταν οι καταναλωτές συνηθίζουν μόνο σε on line αγορές τα φυσικά καταστήματα κινδυνεύουν με αφανισμό. Τι νόημα έχει για μια επιχείρηση να πληρώνει εργατικό δυναμικό όταν ο κόσμος απλά επισκέπτεται το κατάστημα για να δει από κοντά το προϊόν και στο τέλος το αγοράζει μέσο διαδικτύου; Δεν είναι μόνο τα λειτουργικά έξοδα που δεν μπορούν να καλυφθούν, αλλά και ο τεράστιος αριθμός των ανθρώπων που θα περάσουν την πόρτα της ανεργίας!

*Το κείμενο μου δημοσιεύτηκε στην ηλεκτρονική έκδοση του περιοδικού Fortune Greece