SME Assembly: Στη Μπρατισλάβα η "αφρόκρεμα" των ΜμΕ

Αποστολή Μπρατισλάβα

Νέοι επιχειρηματίες διασταύρωσαν τα "ξίφη" τους για μια θέση στην επιχειρηματική σκακιέρα της Ευρώπης.

Της Μαρίας Ακριβού

Τη δική της «Silicon Valley» επιχειρεί να φτιάξει η Ευρώπη , προκειμένου να ενισχύσει τις τοπικές οικονομίες και τους εμπορικούς δεσμούς μεταξύ των κρατών – μελών της, αλλά και να δημιουργήσει επιχειρηματικά «οχήματα» που θα συμβάλλουν στην επέκταση νέων επιχειρήσεων σε διεθνείς αγορές εκτός της Γηραιάς Ηπείρου.

Φέτος η καρδιά της επιχειρηματικότητας «χτυπά» στην Μπρατισλάβα, η οποία φιλοξενεί το SME Assembly 2016, τον μεγαλύτερο ευρωπαϊκό θεσμό για τις μικρομεσαίες και νεοφυείς επιχειρήσεις, δίνοντας την ευκαιρία σε νέους επιχειρηματίες από την Ευρώπη να παρουσιάσουν τις ιδέες τους σε ένα ευρύ κοινό , το οποίο αποτελείται από θεσμικούς, οικονομολόγους, ακαδημαϊκούς, κυβερνητικά στελέχη και ανθρώπους της αγοράς. Το Fortune Greece δίνει το παρόν και σας παρουσιάζει αποκλειστικά όλα όσα πραγματοποιούνται σε ένα από τα σημαντικότερα επιχειρηματικά events της χρονιάς.

Εταιρικές παρουσιάσεις, workshops και b2b συναντήσεις είχαν την τιμητική τους, ενώ σε ένα μεγάλο ρινγκ που καταλάμβανε το μεγαλύτερο μέρος της σκηνής, νέοι επιχειρηματίες «πάλεψαν» μπροστά στο κοινό για να πείσουν για τη δυναμική της εταιρείας τους και την καινοτομία της ιδέας τους, έτσι ώστε να αποκτήσουν αναγνωρισημότητα αλλά και χρηματοδότηση.  Το πιο σημαντικό ήταν ότι οι κριτές κάνουν μεν τις ερωτήσεις, αλλά το κοινό ψηφίζει και βγάζει τον τελικό νικητή.

Τις εντυπώσεις κέρδισε ένας νεαρός επιχειρηματίας ο οποίος δημιούργησε ένα προστατευτικό βραχιόλι για τις γυναίκες , το οποίο απελευθερώνει μια πολύ δυσάρεστη οσμή, ώστε να αποτρέψει τη διάπραξη βιασμού. Σύμφωνα με το νέο που κέρδισε το πολυπόθητο εισιτήριο για να συμμετάσχει σε παγκόσμιο διαγωνισμό επιχειρηματικότητας στη Σιγκαπούρη τα ποσοστά δείχνουν πως 1 στις 20 γυναίκες πέφτουν θύματα βιασμού και η ανάγκη για προστασία είναι μεγαλύτερη από ποτέ, ειδικά σε καταυλισμούς προσφύγων.

Την ίδια ώρα παρουσιάστηκαν πολλές εφαρμογές που απευθύνονται σε μαθητές και ακαδημαϊκούς θεσμούς, καθώς σε αυτό το επίπεδο η αγορά είναι αριθμητικά μεγάλη και εμφανίζει πολλές προοπτικές.

Τα ερωτήματα που έθεσαν στην πλειονότητά τους οι κριτές στους διαγωνιζόμενους αφορούσαν κυρίως τις αγορές στις οποίες στοχεύουν, ποια είναι η στρατηγική που ακολουθούν, ώστε η επιχείρησή τους να μεγαλώσει, τόσο σε ευρωπαϊκό όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο, αλλά και ποια κανάλια διανομής χρησιμοποιούν για την προώθηση των προϊόντων ή των αντίστοιχων υπηρεσιών τους.

brat3

Σε ομιλία που παρέθεσε στέλεχος της Mojo Capital ανέφερε πως οι Ευρωπαίοι είναι πιο απαισιόδοξοι σε θέματα χρηματοδότησης σε σχέση με τους Αμερικάνους που έχουν ανεπτυγμένη την επιχειρηματική κουλτούρα και πως η μεγαλύτερη δυσκολία που αντιμετωπίζει κανείς είναι αυτή του να κερδίσει την εμπιστοσύνη υποψήφιων πελατών και συνεργατών, αφού σε αντίθεση με την Αμερική , στην Ευρώπη υπάρχουν τεράστιες γεωγραφικές, νομικές και πολιτιστικές διάφορες, ενώ απουσιάζει η έννοια της κοινής επιχειρηματικής αγοράς. Στόχος, όπως είπε είναι η διαφοροποίηση, αλλά και η ικανότητα μετουσίωσης των προκλήσεων σε ευκαιρίες.

Στο ίδιο πάνελ βρέθηκε και εκπρόσωπος των μικρομεσαίων επιχειρήσεων της Εσθονίας, ο οποίος μίλησε για το success story της χώρας, που λόγω ευνοϊκού φορολογικού καθεστώτος, έχει καταφέρει να προσελκύσει πολλές ευρωπαϊκές εταιρείες. Πέρα από τη μείωση της γραφειοκρατίας, οι επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Εσθονία υιοθετούν ολοένα και περισσότερο την πρακτική του να δουλεύει ο κόσμος από το σπίτι, αφού έτσι κερδίζουν πολύτιμο χρόνο και είναι συνάμα πιο παραγωγικοί.

Όπως ανέφερε χαρακτηριστικά , για να προσελκύσει μια χώρα ταλέντα πρέπει να είναι σε θέση να απλοποιήσει τις διαδικασίες που απαιτούνται για τη δραστηριοποίηση μιας εταιρείας, ενώ πολύ σημαντικό είναι οι πολίτες της να έχουν διεθνή εκπαίδευση. Επεσήμανε δε ότι είναι λάθος στρατηγική οι startups να κοιτούν πρώτα την Αμερική και όχι για παράδειγμα πολλά υποσχόμενες αγορές, όπως η Ασία.

«Να μην υποτιμούμε τις άλλες αγορές και να μη στοχεύουμε ευθύς εξαρχής στην Silicon Valley. Υπάρχουν και αλλού ευκαιρίες που δεν τις έχουμε ανακαλύψει. Τέλος, σε επίπεδο θεσμικό οι κυβερνήσεις και τα αντίστοιχα στελέχη που προάγουν την επιχειρηματικότητα θα πρέπει να κατανοήσουν τη σημασία του να επενδύεις σε κάτι νέο, αλλά ταυτόχρονα να σταματάς γρήγορα μια μη αποτελεσματική πολιτική, όπως συμβαίνει με τις start ups που κάποιες εξ ορισμού θα σταματήσουν νωρίς στη διαδρομή».

Με δεδομένο ότι ζούμε σε μια εποχή που τα πράγματα αλλάζουν με ταχύτατους ρυθμούς και το “οικοδόμημα” της Ενωμένης Ευρώπης δέχεται κλυδωνισμούς, δεν έλειψαν και ερωτήσεις αναφορικά με το πώς τοαναμένεται να επηρεάσει τους εμπορικούς δεσμούς μεταξύ χωρών που παρέχουν φορολογικά κίνητρα σε επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στην Βρετανία ενώ διατηρούν αλλού τη φορολογική τους έδρα. Η απάντηση ήταν πως δεν έχει παρατηρηθεί αλλαγή του κλίματος και πως το γεγονός ότι πολυεθνικοί κολοσσοί, όπως η Google που πριν από λίγες ημέρες ανακοίνωσε επενδύσεις στην περιοχή του King’s Cross στο Λονδίνο, αποδεικνύουν την ψήφο εμπιστοσύνης που υπάρχει.

Αξίζει να σημειωθεί πως ο σκοπός του θεσμού που διοργανώνεται για 5η συνεχή χρονιά και επικεντρώνεται στην τόνωση της νεοφυούς επιχειρηματικότητας, αποτελεί μια πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής σε συνεργασία με την Σλοβάκικη Προεδρία που έχει τεθεί επικεφαλής του Συμβουλίου της ΕΕ για το τρέχον εξάμηνο.