Startup Extreme: Το επιχειρείν στην extreme εκδοχή του

Αποστολή Νορβηγία
 
Δώσαμε "το παρών" στο πιο "προχωρημένο" event για τις νεοφυείς επιχειρήσεις
 
Της Μαρίας Ακριβού
  
Στο παγωμένο Μπέργκεν της Νορβηγίας "χτυπάει" η καρδιά των start ups, καθώς για ένα τριήμερο οι νέοι επιχειρηματίες από διάφορες γωνιές της χώρας, θα έχουν την ευκαιρία να παρουσιάσουν τις ιδέες τους και να κάνουν networking, προκειμένου να πείσουν τους υποψήφιους επενδυτές ότι αξίζει να τοποθετήσουν τα χρήματά τους στο δικό τους επιχειρηματικό εγχείρημα.
 
Η πρώτη μέρα ξεκίνησε με δυνατά ονόματα της νορβηγικής επιχειρηματικής σκηνής, τα οποία μοιράστηκαν με τους παρευρισκόμενους τις εμπειρίες και τις γνώσεις τους πάνω στο τι καθιστά μια επιχείρηση επιτυχημένη και στο ποια στοιχεία λαμβάνουν υπόψη τους όταν πρόκειται να βάλουν βαθιά το χέρι στην τσέπη.
 
Μολονότι μικρή σε μέγεθος, η Νορβηγία τα τελευταία χρόνια έχει μετατραπεί σε hub όπου αναπτύσσονται πολλές διαφορετικές τεχνολογίες και clusters. Από το oil shipping, έδαφος σιγά σιγά κερδίζει το κομμάτι του agriculture, αλλά και εκείνο της ανάλυσης δεδομένων για την αντιμετώπιση θαλάσσιων προβλημάτων.
 
"Δεδομένου ότι είμαστε μια χώρα που δραστηριοποιείται στο θαλάσσιο επιχειρείν υπάρχει ένας μεγάλος αριθμός νεοφυών επιχειρήσεων από το χώρο του φαρμάκου που ασχολείται για παράδειγμα με την ανάπτυξη υπηρεσιών και προϊόντων για το σολομό που προσβάλλεται από θαλάσσια μικρόβια" ανέφερε η Maria Amelie, Συγγραφέας και Συν-Ιδρύτρια του Start up Migrants, τονίζοντας πως υπάρχουν αρκετά  spin offs στην αλιεία.
 
Παρομοίασε το νορβηγικό start up οικοσύστημα με εκείνο το Ισραήλ σε ότι αφορά τα τεχνολογικά start ups, διευκρινίζοντας, ωστόσο, ότι πρόκειται για μια μικρότερου μεγέθους αγορά που είναι συνηθισμένη στην υιοθέτηση b2b και όχι οι b2c στρατηγικών. Μεταξύ άλλων, υπενθύμισε πως η Νορβηγία ήταν η δεύτερη χώρα μετά τις ΗΠΑ που απέκτησε ίντερνετ και αξιοποίησε πολύ γρήγορα τα νέα τεχνολογικά εργαλεία.
 
Χρονιά σταθμός για τους Νορβηγούς start uppers, ήταν σύμφωνα με την Maja Adriaensen, Διευθύνουσα Σύμβουλο του Startup Extreme, το 2015 όπου έκαναν στη χώρα την εμφάνιση τους οργανωμένα σημεία συνάντησης και "αρένες" για pitching μεταξύ των νέων επιχειρηματιών. Η ίδια εξηγεί πως για πολύ καιρό οι καλές ιστορίες ηταν κρυμμένες, αφού οι νεοεμφανιζόμενοι start uppers δεν είχαν την παραμικρή ιδέα του πώς να παρουσιάσουν σωστά την επιχείρησή τους στο ευρύ κοινό.
 
"Εταιρείες όπως οι Kahoot, η unacast και η Xeneta θεωρούνται από τα καλύτερα και πιο υποσχόμενα παραδείγματα που χώρου. Εξίσου ενθαρρυντικό είναι το γεγονός ότι το 2017 συντελέτηκε μια "έκρηξη" ως προς την  προσέλκυση της προσοχής στο νορβηγικό οικοσύστημα, ενώ είδαμε ένα σημαντικό αριθμό γυναικών να ασχολείται ενεργά με την επιχειρηματικότητα". 
 
Η κα Adriaensen προσθέτει πως σταδιακά έχουν αρχίσει να αναδύονται καινούριοι παίχτες στο οικοσύστημα και προειδοποιεί πως καθώς η ανάπτυξη θα ειναι μεγαλυτερη τα επόμενα χρόνια, οι start ups επιβάλλεται να συνεχίσουν με ταχύτατους ρυθμούς εάν θέλουν να εξασφαλίσουν την επόμενη μέρα. "Δυστυχώς λίγοι άνθρωποι έχουν τη γνώση να αναπτύξουν το οικοσύστημα" λέει χαρακτηριστικά. 
 
12 exits και 850 εκατ. ευρώ χρηματοδοτήσεις σε νορβηγικά start ups το 2017
 
Ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα ήταν η ομιλία της Ingibjorg Meyer - Myklestand, Επικεφαλής του Τμήματος Δημοσίων Σχέσεων της Argentum Asset Management. Δίνοντας μια πλήρη εικόνα του οικοσυστήματος με στοιχεία και αριθμούς ανέφερε πως το 2017 υλοποιήθηκαν 700 deals και πως από τις Σκανδιναβικές χώρες η Νορβηγία είναι εκείνη που από το 2014 απολαμβάνει σταθερά τις περισσότερες 
χρηματοδοτήσεις απο VC's, με το 75% εξ αυτών να διοχετεύεται σε start ups τεχνολογίας.
 
Πέρυσι έλαβαν χώρα 78 exits νεοφυών επιχειρήσεων, 12 στη Νορβηγία ,  48 στη Σουηδία, 15 στη Φινλανδία και 3 στη Δανία. "Δώδεκα νορβηγικές εταιρείες συμμετοχών μπήκαν στο χρηματιστήριο, εκ των οποίων οι 5 στο δείκτη Nasdaq. Θα λέγαμε ότι το 2016 ήταν η καλύτερη χρονιά από άποψη χρηματοδότησης καθώς αντλήθηκαν 2,2 δις ευρώ, ποσό το οποίο διαμορφώθηκε σε 850 εκατ. ευρώ 2017 και ελπίζουμε να είναι πολύ μεγαλύτερο την τρέχουσα χρονιά".
 
Για την κα Myklestand, παρά την κρίση, υπάρχει πολυ διαθέσιμο κεφάλαιο εκεί έξω, το οποίο για να προσελκυστεί χρειάζεται οι εταιρείες να τραβήξουν την προσοχή των επενδυτών, δίνοντάς τους  να καταλάβουν γιατι ειναι ξεχωριστή η ιδέα τους.
 
Διατηρώντας το δικό της Think Tank στην Silicon Valley, η επιχειρηματίας Sari Stenfors, Εκτελεστική Διευθύντρια του Augmented Leadership Institute, καλεί τις επιχειρήσεις πέρα από το κέρδος να δίνουν έμφαση στο κοινωνικό αποτύπωμα που αφήνουν και να χρησιμοποιούν την τεχνολογία για να είναι περισσότερο "ανθρώπινες".
 
"Για έμενα η επιτυχία μιας εταιρείας εξαρτάται από κάποια βασικά χαρακτηριστικά. Θα πρέπει να έχεις φαντασία, κάτι που λείπει απο τον κόσμο σήμερα - να έχεις όραμα για το που θες να φτάσεις , να συμπεριφέρεσαι στην εταιρεία σου σαν μωρό που μεγαλώνει με υπεύθυνο τροπο και να διατηρείς την αίσθηση του να εισαι ανθρώπινος".
 
"Επενδύουμε σε εταιρείες που θα μετασχηματίσουν τον κλάδο τους"
 
Που εστιάζουν την προσοχή τους τα funds και τι είναι αυτό που ψάχνουν στις start ups αποκάλυψε ο Ari Helgason, Διευθυντής του  Index Ventures, που διατηρεί κεντρικά γραφεία σε Λονδίνο και Σαν Φρανσίσκο και διαχειρίζεται ένα χαρτοφυλάκιο 
άνω των 5 εκατ. δολαρίων. Έχοντας έρθει σε επαφή με εκατοντάδες εταιρείες, επισημαίνει πως αυτό που αναζητά είναι ιδρυτές επιχειρήσεων που θα διατηρηθούν στο μέλλον και θα μετασχηματίσουν τον κλάδο τους.
 
"Η μεγαλύτερη πρόκληση είναι το πώς τελικά θα κάνεις το βήμα να βγεις απο τη μικρή σου αγορά, που σε καμία περίπτωση δεν ειναι αντιπροσωπευτική αυτού που θα συναντήσεις εκτός των εθνικών σου συνόρων. Το θέμα ειναι να "χτίσεις" ενα προϊόν που να αφορά και τον υπόλοιπο κόσμο. Μια εταιρεία για να πετύχει πρέπει απο τη σύσταση της να σκέφτεται παγκόσμια" λέει ο κ. Helgason και τονίζει πως ο ίδιος, όταν αξιολογεί επικεντρώνεται στην ομάδα και το προϊόν πριν πάρει την απόφαση να επενδύσει.
 
"Αυτή τη υπάρχουν πολλές μεγάλες σε μέγεθος αγορες οι οποίες, όμως, δεν έχουν προοπτική. Έχω βαρεθεί να ακούω υποψήφιους να συνδέουν την μελλοντική επιτυχία της εταιρείας τους με τις αγορές στις οποίες θέλουν να διεισδύσουν.
Στόχος είναι να κοιτάει κανείς αγορες που βρίσκονται σε μεταβατικό στάδιο. Βρείτε μια αγορά που να ειναι μικρή σήμερα, αλλα που θα μεγαλώσει σημαντικά τα επόμενα 5-10 χρόνια" καταλήγει ο κ. Helgason.
 
Λείπουν οι άνθρωποι που διαθέτουν "know how"
 
Το κοινό ενθουσίασε και η ομιλία του Lars Johan Bjorkevoll, συνιδρυτή της ScaleupXQ και της Xenata που δραστηριοποιείται στον κλάδο της ναυτιλίας και των μεταφορών. Ο Νορβηγός επιχειρηματίας αναγνώρισε πως το μεγαλύτερο πρόβλημα που συναντούν σήμερα οι startups είναι η απουσία ανθρώπων που να διαθέτουν το απαραίτητο know how. Όπως λέει κανένα βιβλίο δεν πρόκειται να σε βοηθήσει στην απόκτηση της γνώσης για μια επιτυχημένη επιχείρηση. Αυτό που χρειάζεται είναι να μπεις απλά στο παιχνίδι.
 
"Όταν δεν υπάρχουν άνθρωποι με know how μη συμβιβαστείτε με το να προσλάβετε χαμηλότερου επιπέδου στέλεχη για να τα εκπαιδεύσετε, αλλά εστιάστε στο να εντάξετε στην εταιρεία σας ανθρώπινο δυναμικό με ταλέντο".
 
Ο κ. Bjorkevoll πιστεύει βαθιά πως για να προχωρήσουμε μπροστά θα πρεπει να μοιραζόμαστε με τρίτους τις σκέψεις και τις εμπειρίες μας και να επιλέγουμε με αυστηρά κριτήρια τους συμβούλους μας. 
 
"Πολλές φορές ένας σύμβουλος μπορει να προέρχεται από κάποια άλλη start up, καθώς είναι σε θέση να καταλάβει τα προβλήματα που αντιμετωπίζετε. Επίσης, μην ξεχνάτε να τηρείτε τις υποσχέσεις σας. Όταν λέτε ότι θα παραδώσετε κατι, να το παραδίδετε στην ώρα του" καταλήγει.