Apson:Η εταιρεία που άναψε τη «φλόγα» της ΕΚΕ στην ελληνική αγορά

Η Αναστασία Ψωμιάδη εκπαιδεύει τα στελέχη της αγοράς στις αρχές της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης

Της Μαρίας Ακριβού

Το 1970 αρχίζει να αναδύεται δειλά δειλά η έννοια της Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης, καθώς ξεσπούν διαδοχικά σκάνδαλα που κοστίζουν σε φήμη και χρήμα στις εταιρείες. Η αίσθηση που επικρατεί είναι πως αν τα στελέχη τους είχαν συμπεριφερθεί υπεύθυνα, θα είχαν αποφευχθεί φαινόμενα, ικανά να στιγματίσουν τη μελλοντική τους πορεία. Με το πέρασμα των χρόνων, η ΕΚΕ γίνεται, στο εξωτερικό, αναπόσπαστο κομμάτι της εταιρικής κουλτούρας , όμως διαπιστώνεται πως καθώς το περιβάλλον διαφοροποιείται διαρκώς, έτσι και η εν λόγω στρατηγική θα πρέπει να μεταβάλλεται και να προσαρμόζεται κάθε φορά στις νέες συνθήκες που διαμορφώνονται.

Η APSON, που στα ποντιακά σημαίνει άναψε, ήταν η πρώτη εταιρεία που ασχολήθηκε ενεργά στη χώρα μας με την ενσωμάτωση της ΕΚΕ στον τρόπο λειτουργίας των επιχειρήσεων, μιας πρακτικής ξένης για τα ελληνικά δεδομένα. Το 2007 η Αναστασία Ψωμιάδη, έχοντας ολοκληρώσει το διδακτορικό της πάνω στην κοινωνική ψυχολογία αποφασίζει να εφαρμόσει τις γνώσεις της στην πράξη, ιδρύοντας μια εταιρεία που θα κάλυπτε το κενό της ελληνικής αγοράς σχετικά με το σχεδιασμό και την υλοποίηση Εταιρικής Κοινωνικής Ευθύνης. 

«Στην Ελλάδα η ΕΚΕ πέρασε μέσα από τις πύλες των διαφημιστικών εταιρειών και γι αυτό αναπτύχθηκε ως εργαλείο marketing και PR, με κύρια έμφαση στη χορηγία, τη φιλανθρωπία  και αρκούμενη σε  κονσερβοποιημένες πρακτικές από το εξωτερικό. Έτσι καινοτομούσα πριν 11 χρόνια, αφενός διότι ήταν η μοναδική εταιρεία στην Ελλάδα που προσέφερε ουσιαστική ΕΚΕ συνδυασμένη  με επιχειρηματικό όφελος , αφετέρου εισήγαγα το μηχανισμό των «κοινωνικών αναπαραστάσεων» στο σχεδιασμό, την υλοποίηση, την επικοινωνία και την αποτίμηση της στρατηγικής και των δράσεων ΕΚΕ, επαναπροσδιορίζοντάς τη στην Ελλάδα και προσφέροντας στου πελάτες άμεσα αποτελέσματα» αναφέρει στο mariaakrivou.gr η Ιδρύτρια της Apson, Αναστασία Ψωμιάδη.

Αφουγκραζόταν, όπως λέει, τις ανάγκες για την ύπαρξη μιας αποτελεσματικής ΕΚΕ, προσαρμοσμένης στις ανάγκες της ελληνικής αγοράς και όχι “φορεμένης” από το εξωτερικό. «Από την πρώτη κιόλας μέρα λειτουργίας της Apson επιδιώκαμε συναντήσεις με τους Ιδρυτές και τους Διευθύνοντες Συμβούλους των εταιρειών. Η αλήθεια είναι πως δεν γνώριζαν τι ακριβώς είναι η ΕΚΕ. Είχαν μια στρεβλή εικόνα και θεωρούσαν ότι έχει να κάνει με τον εθελοντισμό, την αιμοδοσία ή τη χορηγία σε συλλόγους».

Όπως εξηγεί η κα Ψωμιάδη, η ΕΚΕ δεν αφορά μόνο τις επιχειρήσεις, αλλά τους φορείς και τα ίδια τα άτομα. Είναι φιλοσοφία και τρόπος ζωής. «Είναι πολύ σημαντικό τα ιδρυτικά στελέχη μιας εταιρείας να έχουν εντάξει στο όραμά τους την ΕΚΕ. Ο Επικεφαλής είναι αυτός που θα δώσει το βηματισμό για να ακολουθήσουν οι εργαζόμενοι και να υιοθετήσουν τη φιλοσοφία του».

Η ΕΚΕ στα χρόνια της κρίσης

Μέσα στην τελευταία δεκαετία η Apson έχει αναλάβει εκατοντάδες έργα για λογαριασμό μεγάλων εταιρειών και οργανισμών. Στόχος , όπως λέει, είναι η κάλυψη των συναισθηματικών αναγκών των ανθρώπων και το σωστό «πάντρεμα» συμφερόντων μεταξύ εταιρειών και εμπλεκόμενων μερών. Υπογραμμίζει δε ότι η ΕΚΕ ταυτίζεται με το Risk Management και το marketing καθώς λειτουργεί ως χρήσιμο εργαλείο για την αύξηση των πωλήσεων στους κόλπους μιας επιχείρησης.

«Κατά καιρούς ακούμε διάφορα σχόλια που μας ενθαρρύνουν να συνεχίσουμε  με τον ίδιο ζήλο το έργο μας. Υπήρξαν εταιρείες που μετά τη συνεργασία μας αύξησαν τις πωλήσεις τους κατά 45%, επέλυσαν προβλήματα με τις τοπικές κοινωνίες και χάρη στην αποκατάσταση των σχέσεών τους με αυτές κατάφεραν ακόμη και να πάρουν άδειες καταστημάτων».

Συνεχίζει λέγοντας πως η κρίση ευνόησε την εύρυθμη και την υπεύθυνη λειτουργία των οργανισμών και των επιχειρήσεων ενισχύοντας τη λογοδοσία και τη διαφάνεια. Από την άμεση επαφή της με την αγορά, η κα Ψωμιάδη απεκόμισε την αίσθηση πως «ακόμη και οι εταιρείες που δεν διέθεταν budget για δράσεις ΕΚΕ προσπάθησαν να είναι υπεύθυνες απέναντι στα εμπλεκόμενα μέρη».

Κάνοντας τον απολογισμό της τονίζει πως πολλά έχουν επιτευχθεί μέσα σε αυτά τα 11 χρόνια δράσης όπως: η δημιουργία ενός καινοτόμου μηχανισμού που συνδέει τοπικές αυτοδιοικήσεις και επιχειρηματική κοινότητα, η δόμηση αποτελεσματικών μεθοδολογικών εργαλείων, η πρόβλεψη των νέων τάσεων για την ΕΚΕ, ανάλογα το κοινωνικό και επιχειρηματικό περιβάλλον, ο επαναπροσδιορισμός της και η αποφυγή αντιγραφής πρακτικών από το εξωτερικό, ο ορισμός ενός νέου πλαισίου για τις συμπράξεις ιδιωτικούς δημοσίου τομέα κ.α.

Υπενθυμίζεται ότι η χώρα μας στην 70η Σύνοδο Κορυφής των Ηνωμένων Εθνών δεσμεύτηκε για την ενσωμάτωση 17 στόχων βιώσιμης ανάπτυξης έως το 2030.«Τα πρότυπα της ΕΚΕ θα πρέπει να λειτουργούν ως φάροι που δείχνουν  το δρόμο και όχι ως δεσμά , διότι διαφορετικά οι στόχοι δεν θα επιτευχθούν. Για το 2018 ο στόχος μας είναι να πάμε ένα βήμα πιο κοντά στην πραγματική ΕΚΕ, αλλά και στις τοπικές κοινωνίες».

 

Που βρίσκεται η Ελλάδα συγκριτικά με το εξωτερικό;

Η Αμερική, ο Καναδάς και η Ευρώπη έχουν αναπτύξει σημαντικά το κομμάτι της ΕΚΕ, με την Ελλάδα να απέχει αρκετά … “χιλιόμετρα” από την  εφαρμογή της ΕΚΕ ως στρατηγικό εργαλείο. «Σε κάθε κράτος διαφέρει η εφαρμογή της ΕΚΕ λόγω του βαθμού ανάπτυξής του, της κουλτούρας του καθώς και της ιστορικοκοινωνικής του διαδρομής. Εμείς δεν έχουμε ακόμη εθνική στρατηγική ΕΚΕ, όταν η Ινδία διαθέτει Υπουργείο ΕΚΕ!

Για την ίδια συνιστά θετικό βήμα η  εφαρμογή του ν. 4403/2016 για τη δημοσιοποίηση μη χρηματοοικονομικών πληροφοριών που στην ουσία υποχρεώνει τις εταιρείες που απασχολούν πάνω από 500 άτομα προσωπικό να παρουσιάζουν την Εταιρική Κοινωνική Ευθύνη μαζί με τα οικονομικά τους στοιχεία.  Ωστόσο, στο πλαίσιο της εφοδιαστικής αλυσίδας, αν μία μικρότερη εταιρεία ή αν ένας ελεύθερος επαγγελματίας επιθυμεί να είναι προμηθευτής και συνεργάτης αυτής της εταιρείας πρέπει να είναι κοινωνικά υπεύθυνος και έτσι δημιουργείται ευνοϊκό κλίμα, αλλά και τάση- μόδα για την ΕΚΕ.

Επισημαίνει δε, πως αυτό που έχει αποκομίσει από την πολυετή εμπειρία της, είναι πως αυτό που τελικά λανσάρεται ως ΕΚΕ είναι Αντί – ΕΚΕ. Τι δεν είναι ΕΚΕ; Η Φιλανθρωπία δεν είναι ΕΚΕ, ούτε η συμμόρφωση με τη νομοθεσία, οι δημόσιες σχέσεις, οι χορηγίες είναι. Επίσης, η ΕΚΕ δεν υλοποιείται με εθελοντισμό εργαζομένων , δεν είναι προτροπή σε άλλους να αγοράσουν και να συνεισφέρουν. Δεν είναι προσφορά φαγητού σε κοινωνικά παντοπωλεία. Δεν είναι φροντίδα των απόρων. Δεν είναι διαφήμιση. Δεν είναι  «γάμος» με ΜΚΟ. 

«Η ΕΚΕ είναι  επένδυση στην αξιοπιστία και την εμπιστοσύνη. Είναι ο τρόπος που χτυπά η καρδιά κάθε επιχειρηματική μονάδας και τροφοδοτείται αίμα στα όργανά της. Η ΕΚΕ δεν είναι θεωρία. Είναι ΠΡΑΞΗ» καταλήγει.