ΔΩΔΩΝΗ:Ο Πρεσβευτής της ελληνικής φέτας στο εξωτερικό!
O Μιχάλης Παναγιωτάκης αποκαλύπτει τα μυστικά του "κλειδοκράτορα" της ελληνικής φέτας
Της Μαρίας Ακριβού
Η αλήθεια είναι πως πολλοί managers θα ζήλευαν το πλούσιο βιογραφικό του Μιχάλη Παναγιωτάκη, δεδομένου ότι, παρόλο που διανύει την τέταρτη δεκαετία της ζωής του, έχουν περάσει από τα «χέρια» του αρκετές επιχειρήσεις του δημόσιου και του ιδιωτικού τομέα, μεταξύ των οποίων και η Blauel Organic Products, την οποία οδήγησε σε σπουδαία εξαγωγική δραστηριότητα στον κλάδο του ελαιολάδου και των ελιών.
Από το α’ εξάμηνο του 2014 είναι ο άνθρωπος που έχει αναλάβει καθήκοντα Αναπληρωτή Διευθύνοντος Συμβούλου της ΔΩΔΩΝΗ και το πρόσωπο στο οποίο η αγορά πιστώνει την «ανάσταση» της ιστορικής γαλακτοβιομηχανίας. Επί των ημερών του η ΔΩΔΩΝΗ κατέγραψε ετήσια μέση ανάπτυξη, της τάξης του10%, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό, πέτυχε χρηματοοικονομική εξυγίανση με σημαντικό δείκτη απόδοσης για γαλακτοκομική δραστηριότητα, αύξησε το ανθρώπινο δυναμικό της από 250 σε 480 θέσεις εργασίας, σε τρία πλέον εργοστάσια (Ιωάννινα, Θήβα, Κύπρο), ενώ παράλληλα προέβη στη δημιουργία νέων καινοτόμων προϊόντων.
Η νέα διοίκηση ακολουθεί επιθετική πολιτική και επενδύει σημαντικά ποσά στην ελληνική αγορά. Πρόσφατα μάλιστα ολοκληρώθηκε επενδυτικό πλάνο ύψους 7 εκατομμυρίων ευρώ, μέρος του οποίου αξιοποιήθηκε για την αναβάθμιση του τεχνολογικού εξοπλισμού και τη γραμμή παραγωγής του στραγγιστού γιαουρτιού.
Το 2017 έκλεισε με άνοδο 6% στο τζίρο σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, αύξηση η οποία προήλθε από τις πωλήσεις τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Τα γαλακτοκομικά προϊόντα ΔΩΔΩΝΗ ταξιδεύουν σήμερα σε 43 χώρες του εξωτερικού, με τις εξαγωγές να αντιπροσωπεύουν το 35% του τζίρου, ήτοι 37 εκατομμύρια ευρώ από τα 106 εκατομμύρια ευρώ συνολικά.
«Από το 2012 έχουμε καταφέρει να διπλασιάσουμε το τζίρο στο εξωτερικό και να κάνουμε γνωστό το brand ΔΩΔΩΝΗ σε σημεία που δεν μας ήξεραν. Ακόμα και στην Ιαπωνία στέλνουμε προϊόντα ΔΩΔΩΝΗ αεροπορικώς» λέει με περηφάνια ο κ. Παναγιωτάκης. Εκτός όμως από την αγορά της Ιαπωνίας και της Μαλαισίας, στις οποίες δόθηκε ειδικό βάρος, η διοίκηση κάνει κινήσεις για να «ξεκλειδώσει» εκείνες της Δανίας και του Περού, μυώντας τες στην ακαταμάχητη γεύση της ελληνικής φέτας.
Πολλά υποσχόμενη είναι και η τοποθέτηση στην αμερικάνικη αγορά, όπου η ΔΩΔΩΝΗ έκανε κίνηση ματ λανσάροντας στις αρχές του 2018 crumbled φέτα, δηλαδή φέτα θρυμματισμένη σε κομμάτια, η οποία κάνει θραύση και κινείται ανοδικά σε πωλήσεις.
«Είμαστε η πρώτη εταιρεία με ελληνική ΠΟΠ crumbled φέτα, ένα προϊόν το οποίο σημειώνει μεγάλη ζήτηση στην Αμερική. Επενδύσαμε πολύ σε αυτό το καινοτόμο προϊόν, δημιουργώντας το πιο σύγχρονο εργοστάσιο υψίστης υγιεινής για crumble φέτα» αναφέρει ο κ. Παναγιωτάκης και αποκαλύπτει πως στα μελλοντικά σχέδια της ΔΩΔΩΝΗ είναι η ενίσχυση της γκάμας των κωδικών φέτας με λιγότερο αλάτι, καθώς επίσης και η αύξηση των υφιστάμενων κωδικών στην κατηγορία του γιαουρτιού.
Από τα εργοστάσια της ΔΩΔΩΝΗ παράγονται 11.000 τόνοι φέτας, ενώ για τα προϊόντα της αξιοποιούνται περί τους 75.000 τόνους γάλακτος, πρόβειου και αγελαδινού, οι οποίοι συλλέγονται από 5.500 ντόπιους παραγωγούς. Σε ότι αφορά το εργοστάσιο στην Κύπρο, μια επένδυση της τάξεως των 5 εκατ. ευρώ που ολοκληρώθηκε το 2016, η διοίκηση σκοπεύει να αυξήσει την παραγωγικότητα, γιατί το νησί της Αφροδίτης αποτελεί έναν σημαντικό εξαγωγικό πυλώνα που καλύπτει ανάγκες σε Ευρώπη, Αυστραλία και Αμερική.
Βλέπει ανακατατάξεις στον κλάδο των σούπερ μάρκετ
Οι αλλαγές που συντελέστηκαν στον κλάδο των σούπερ μάρκετ έφεραν τα πάνω κάτω στους κύκλους των προμηθευτών, οι οποίοι επωμίστηκαν στους ώμους τους αρκετά «φέσια», από τα λουκέτα που μπήκαν στην αγορά. Σύμφωνα με τον κ. Παναγιωτάκη η ανάπτυξη του δικτύου του Σκλαβενίτη με την ανάληψη μέρους των καταστημάτων της Μαρινόπουλος, ήταν μια θετική εξέλιξη που διεύρυνε το μερίδιο αγοράς της πρώτης πανελλαδικά. Ωστόσο, η εκτίμηση του είναι ότι προσεχώς θα δούμε κι άλλες εξαγορές -συγχωνεύσεις να λαμβάνουν χώρα στον κλάδο των σουπερμάρκετ, κυρίως μεταξύ των μικρότερου μεγέθους παικτών.
Όσο για τη ΔΩΔΩΝΗ κατάφερε να αυξήσει τις πωλήσεις της κατά 5% στα μεγάλα σούπερ μάρκετ, παραμένοντας Νο1 στη φέτα και Νο2 εταιρεία στο λευκό γιαούρτι, παρόλο που η αγορά των γαλακτοκομικών κινείται στα σουπερμάρκετ +1%ενώ στα μικρότερου μεγέθους market έχει πέσει κατά 10%.
Δεν υπάρχει στοχευμένο πλάνο για την προώθηση της φέτας στο εξωτερικό
Σχολιάζοντας τα κονδύλια ύψους 6,5εκατ. ευρώ που χάθηκαν για την προώθηση της ελληνικής φέτα στο εξωτερικό από την κωλυσιεργία του Υπουργείου Ανάπτυξης , ο κ. Παναγιωτάκης τονίζει πως δυστυχώς κάτι τέτοιο είναι αναμενόμενο, αφού σε κάθε φάση ενός δημόσιου διαγωνισμού εμπεριέχεται και μία ένσταση. «Πρόκειται για μια επίπονη διαδικασία. Ο Ελληνικός Γεωργικός Οργανισμός «ΔΗΜΗΤΡΑ» είναι μία αρχή αναγκασμένη να κινηθεί νόμιμα σε μία γκρίζα ζώνη. Πρέπει κάθε φορά όσοι συμμετέχουν στους διαγωνισμούς να έχουν την γενναιότητα και να είναι προετοιμασμένοι για τις μηνύσεις και αγωγές που ακολουθούν ανάλογα με την απόφαση που λαμβάνεται» λέει και προσθέτει πως σε τέτοιες περιπτώσεις, οι αρμόδιοι Υπουργοί επιβάλλεται να κινούνται γρήγορα, να διαθέτουν επιχειρησιακό πλάνο και να δρουν στοχευμένα.
«Το συγκεκριμένο πρόγραμμα θα ήταν απλά μια «πυγολαμπίδα» στο marketing. Χρειάζεσαι ένα πλάνο ισορροπημένο για να μπορέσεις να κρατήσεις άσβεστο το ενδιαφέρον του καταναλωτή» καταλήγει.
*Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Φιλελεύθερος