Ένας ραλίστας στο τιμόνι της βιομηχανίας αναψυκτικών λουξ

Ο Πλάτων Μαρλαφέκας μιλά για το ελληνικό αναψυκτικό που εξάγεται σε 25 χώρες του εξωτερικού!
 
Της Μαρίας Ακριβού 
 
Έχει μάθει να παίρνει ρίσκα, να επιδικνύει γρήγορα αντανακλαστικά, όταν οι περιστάσεις το απαιτούν, και με επιδέξιες "μανούβρες" να ελίσσεται στον επιχεριρηματικό στίβο. Πότε ως οδηγός στο τιμόνι αγωνιστικών αυτοκινήτων και πότε στο τιμόνι της αχαϊκής βιομηχανίας αναψυκτικών λουξ , ο Πλάτων Μαρλαφέκας είναι από τις περιπτώσεις μάνατζερ που δεν εγκαταλείπουν τον αγώνα μέχρι να φέρουν τα επιθυμητά αποτελέσματα. 
 
Η αλήθεια είναι πως το προφίλ του κ. Μαρλαφέκα δεν παραπέμπει στην εικόνα του κλασικού επιχειρηματία που περνάει όλη τη μέρα στο γραφείο δίχως να έχει άλλου είδους ασχολίες. Ο ίδιος είναι, μεταξύ άλλων, οδηγός αγωνιστικών αυτοκινήτων, φόρμουλα και καρτ, ιδιοκτήτης της Loux Racing Team, οδηγός της αγωνιστικής ομάδας Formula Gloria Hellas στο αντίστοιχο πρωτάθλημα Formula Gloria, αλλά και Πρόεδρος του Αχαϊκού Εμπορικού Επιμελητηρίου. Ασχολήθηκε ενεργά με τον μηχανοκίνητο αθλητισμό και τα καρτ από την δεκαετία του 80, έχει κατακτήσει πολλούς τίτλους σε πανελλήνιο επίπεδο και πλέον είναι Πρόεδρος της οργανωτικής επιτροπής του Σιρκουί καρτ Πάτρας. 
 
 
Η μύησή του στο επιχειρείν έγινε το 1995, όταν από κοινού με τα αδέρφια του Ιωάννη και Κωνσταντίνο, ανέλαβαν τα ηνία της οικογενειακής επιχείρησης Παν. Μαρλαφέκας & Υιοί Ο.Ε, την οποία μετέτρεψαν σε ανώνυμη εταιρεία και της έδωσαν μια άλλη τροπή, ποντάροντας κυρίως στην ανάπτυξη του brand, τη διεύρυνση του χαροφυλακίου των προϊόντων, καθώς επίσης και στην επέκταση στις διεθνείς αγορές. 
 
Παρά τις ανακατατάξεις στον κλάδο του λιανεμπορίου, τα “φέσια” γνωστών αλυσίδων σούπερ μάρκετ και τον αθέμιτο ανταγωνισμό των μεγάλων πολυεθνικών, η λουξ κατάφερε να διπλασιάσει την τελευταία δεκαετία τον τζίρο της και να κατακτήσει τη 2η θέση σε μερίδιο αγοράς των αναψυκτικών συνολικά, σημειώνοντας άνοδο 5% του κύκλου εργασιών της το 2017 σε σχέση με το προηγούμενο έτος. Ειδικότερα, το 2017 η Λουξ κατέγραψε έσοδα που ξεπερνούν τα 33 εκατ. ευρώ και αύξηση κερδοφορίας της τάξεως του 7,2%. 
 
Το πιο σπουδαίο, όμως, επίτευγμά της ήταν το γεγονός ότι έβαλε τα ελληνικά αναψυκτικά στον παγκόσμιο χάρτη, αλλά και το ότι σε μια περίοδο που οι επιχειρήσεις στην πλειονότητά τους απέλυαν κόσμο για να περιορίσουν τα λειτουργικά τους κόστη, η διοίκησή της αύξησε τις θέσεις εργασίας κατά 102%, στηρίζοντας έμπρακτα την τοπική οικονομία της Πάτρας. 
 
Με 50.000 σημεία πώλησης και ένα δίκτυο 500 περίπου αντιπροσώπων η εταιρεία “πατάει γκάζι” και χωρίς τραπεζικό δανεισμό, έχει προβεί τα τελευταία χρόνια σε επενδύσεις 20 εκατ. ευρώ για εξοπλισμό και εγκαταστάσεις. 
 
Εκτός συνόρων, η Λουξ έχει αναπτύξει έντονη εξαγωγική δραστηριότητα, επιτυγχάνοντας πωλήσεις σε 25 χώρες διεθνώς, από την Αμερική, την Αυστραλία, τη Νότια Κορέα, την Ταϊβάν, μέχρι και τον Παναμά, με τις εξαγωγές να αυξάνονται διαρκώς, ξεπερνώντας το 5% του όγκου πωλήσεων. Με πιο πρόσφατη την προσθήκη της Σουηδίας στο δίκτυο της εξαγωγικής πρακτικής της, η Λουξ εκπροσωπεί καθημερινά στη διεθνή αγορά τις παραδοσιακές γεύσεις και την υψηλή ποιοτική αξία των ελληνικών προϊόντων, προσανατολίζοντας τελευταία και το ενδιαφέρον της προς την αγορά της ευρύτερης περιοχής της Μέσης Ανατολής, της Κεντρικής Ευρώπης και των Σκανδιναβικών χωρών. 
 
 
“Προς το παρόν δεν επιδιώκουμε να μπούμε σε νέες αγορές. Μας ενδιαφέρει να δουλέψουμε την παρουσία μας και να ωριμάσουμε στις υφιστάμενες αγορές που γνωρίζουν τα προϊόντα μας” επισημαίνει  ο κ. Μαρλαφέκας. Πρόκειται, όπως λέει, για τη μοναδική ελληνική εταιρεία αναψυκτικών και χυμών με πλήρως καθετοποιημένη διαδικασία παραγωγής: από τη συγκομιδή και τη διαλογή της πρώτης ύλης, μέχρι την εμφιάλωση και την τοποθέτηση στο σημείο πώλησης. Διαθέτει τρεις ιδιόκτητες υπερσύγχρονες μονάδες, παραγωγής, εμφιάλωσης και διανομής, συνολικής έκτασης 33.000 τμ και έχει αναπτύξει συνεργασίες με παραγωγούς – προμηθευτές που δραστηριοποιούνται στον Αργολικό κάμπο, τον μεγαλύτερο πορτοκαλεώνα στην Ελλάδα. 
 
Στη ζεστή αγορά οι πωλήσεις κινούνται σταθεροποιητικά σε σχέση με την περσυνή χρονιά με τον κ. Μαρλαφέκα να κάνει λόγο για έναν δυνατό Απρίλιο-Μάιο και για μια ισχνή πτώση που κατεγράφη κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, λόγω των κακών καιρικών συνθηκών. “Εξακολουθούμε και βρισκόμαστε στην 1η θέση, μεταξύ των ελληνικών εταιρειών του κλάδου, με μεγάλη διαφορά από τον ανταγωνισμό. Ο τζίρος “τρέχει” στο +4% -5%, άνοδος που προκύπτει από τη διεύρυνση του μεριδίου αγοράς”. 
 
Σχολιάζοντας την κατάσταση που επικρατεί στον κλάδο ο Αντιπρόεδρος της λουξ αναφέρει πως από τα 750 εκατομμύρια λίτρα που διαμορφωνόταν η κατανάλωση προ κρίσης, σήμερα έχει υποχωρήσει στα 400 εκατομμύρια λίτρα, ήτοι 350 εκατομμύρια ευρώ απώλειες σε αξία. Πεποίθησή του είναι πως ο κλάδος έχει πιάσει τα χαμηλότερα σημεία και πως από εδώ και μπρος θα κινηθεί ανοδικά. 
 
 
Υπέρμαχος της άποψης “η ισχύς εν τη ενώσει” ο κ. Μαρλαφέκας αποτελεί έναν από τους βασικούς πρωτεργάτες της πρωτοβουλίας «Ελλα-δικά µας» που στόχο έχει τη στοχευμένη προβολή και τοποθέτηση ελληνικών προϊόντων στις αγορές του εξωτερικού. Οραματιστής μιας επιχειρηματικής “ομπρέλας”, υπό τη σκέπη της οποίας θα βρίσκονται ελληνικά brands είχε ήδη από το 2004 απευθυνθεί στον ΟΠΕ για τη δημιουργία συνεργιών μεταξύ Ελλήνων επιχειρηματιών. “Σκέφτηκα πως, αν κάθε χρόνο αγοράζαµε στο εξωτερικό από κοινού ένα ράφι σε µια αγορά στόχο, σε δέκα χρόνια θα είχαµε δέκα ράφια σε δέκα µεγάλες αγορές». 
 
Προσθέτει πως στις 21 Σεπτεμβρίου έχει προγραμματιστεί ολομέλεια στη Θεσσαλονίκη για να τεθούν οι στόχοι της χρονιάς που έρχεται και πως φέτος για πρώτη φορά θα συμμετέχουν ομαδικά Έλληνες επιχειρηματίες σε έκθεση στο Ντουμπάι με ενιαίο περίπτερο. "Ήδη τα Ελλα-δικά μας μετρούν 40 μέλη, αριθμός που μέχρι το τελος της χρονιάς αναμένεται να αυξηθεί” τονίζει ο κ. Μαρλαφέκας, αναγνωρίζοντας, ωστόσο, πως τα ελληνικά προϊόντα έχουν ακόμα πολύ δρόμο μπροστά τους μέχρι να κατακτήσουν τη θέση που τους αξίζει στα ράφια του εξωτερικού. 
 
*Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Φιλελεύθερος