Enon Landenberg: Το ρίσκο και η αποτυχία οδηγούν στο success story

Ο Enon Landenberg μιλά  για την ισραηλινή start up σκηνή και για τα νέα του επιχειρηματικά βήματα

Της Μαρίας Ακριβού

Εκκεντρικός, πνευματώδης, με αίσθηση του χιούμορ, μα πάνω από όλα serial entrepreneur που καταπιάνεται με οτιδήποτε έχει επιχειρηματικό ενδιαφέρον. Κάπως έτσι θα περιέγραφε κανείς τον Enon Landenberg, τον Ισραηλινό επιχειρηματία – μέντορα σε νέους επιχειρηματίες, που ασχολείται με το cyber security και φιλοδοξεί να δει, μετά τη Σοβιετική Ένωση, την Αμερική και την Κίνα, το Ισραήλ να πατά με διαστημόπλοιο στο φεγγάρι.

Τον συνάντησα πριν από λίγες ημέρες στο Orange Grove, όπου σε συνεργασία με την Πρεσβεία του Ισραήλ στη χώρα μας, πραγματοποίησε συναντήσεις με Έλληνες start uppers προκειμένου να τους μυήσει στη φιλοσοφία του Ισραηλινού startup οικοσυστήματος, το οποίο βαδίζει στα χνάρια της Silicon Valley.

Εντυπωσιασμένος από τις επιχειρηματικές προσπάθειες που γίνονται στην Ελλάδα, ο Enon θεωρεί ότι έχουμε αρκετά κοινά  με το Ισραήλ που έχει μετατραπεί σε πόλο έλξης για τη δραστηριοποίηση πολυεθνικών κολοσσών, και όχι μόνο. «Οι Έλληνες μοιάζουν αρκετά με τους Ισραηλινούς. Έχουν τη νοοτροπία ότι μπορούν  εύκολα να αντικαταστήσουν το αφεντικό τους, δημιουργώντας τη δική τους επιχείρηση. Νιώθουν ότι μπορούν να κατακτήσουν τον κόσμο» λέει χαρακτηριστικά στον «Φ».

Ωστόσο, επισημαίνει πως  η βασική διαφορά βρίσκεται στο  ότι ένας Ισραηλινός παίρνει πολύ πιο εύκολα ρίσκα στο επιχειρείν, εν αντιθέσει με τον Έλληνα που θεωρεί την αποτυχία ταμπού. «Είμαστε γενικά λαός που δεν φοβάται να αποτύχει. Είναι η εκπαίδευση που λαμβάνουμε από μικρή ηλικία και η σχέση μας με το στρατό, καθώς αποτελούμε μια χώρα με ζωή μόλις 70 ετών που αντιμετωπίζει στην ευρύτερη περιοχή πολιτικές αναταραχές. Όταν δεν έχεις πολλά να χάσεις, παίρνεις ρίσκο. Έπειτα μαθαίνεις πολλά από την αποτυχία, διότι έχεις περισσότερες ευκαιρίες να πετύχεις στην επόμενη προσπάθεια» επισημαίνει ο κ. Landenberg.

Το Ισραήλ τα τελευταία χρόνια έχει επαναπροσδιορίσει την ταυτότητά του προβάλλοντας την εικόνα ενός Κράτους που επενδύει συστηματικά στην καινοτομία και την ανάπτυξη νεοφυών επιχειρήσεων.  Όπως τονίζει, ο κ. Landenberg η ισραηλινή start up κοινότητα είναι ίσως η πιο ανεπτυγμένη στον κόσμο στον κόσμο, ισχυρότερη κι από την Silicon Valley, αν αναλογιστεί κανείς το μέγεθος του πληθυσμού και τα δείγματα γραφής που έχουν παρουσιαστεί τις τελευταίες δεκαετίες. Προσθέτει δε πως η χώρα του βρίσκεται στη δεύτερη θέση, σε ότι αφορά τις ώριμες εταιρείες που έχουν εισαχθεί στο δείκτη Nasdaq.

«Πρέπει να είσαι πρόθυμος να μάθεις. Όλοι έχουμε ιδέες, αλλά μία καλή ιδέα από μόνη της δε λέει τίποτα. Για μένα είναι απλά σπατάλη χρόνου και χρήματος. Αυτό που πρέπει να γίνει ξεκάθαρο σε μια εταιρεία είναι ποιος έχει τη στόφα του επιχειρηματία και τα χαρακτηριστικά του ηγέτη και ποια θα είναι η κατάλληλη ομάδα που θα τον πλαισιώσει». Ωστόσο, πάνω από όλα, βάζει την ικανότητα διείσδυσης στην αγορά.

« Αυτό που ενδιαφέρει την αγορά είναι τι είδους πρόβλημα πας να λύσεις. Και το πιο σημαντικό είναι να δίνεις λύσεις στα απλά, καθημερινά προβλήματα των ανθρώπων».

Η πιο πρόσφατη επιχειρηματική του προσπάθεια έχει να κάνει με το cyber bulling και ακούει στο όνομα Bosco. Πρόκειται για μια εφαρμογή που προστατεύει τα παιδιά από το να πέσουν θύματα σωματικής ή λεκτικής κακοποίησης. Ως πατέρας τριών παιδιών και ως επιχειρηματίας που ταξιδεύει συχνά, περνώντας μεγάλα διαστήματα μακριά από το σπίτι, ήθελε να γνωρίζει ανά πάσα ώρα και στιγμή πόσο ασφαλή είναι τα παιδιά του.

Λαμβάνοντας υπόψη το χρόνο που περνούν οι νεότερες γενιές στο κινητό τους τηλέφωνο, δημιούργησε μια εφαρμογή που αναγνωρίζει όταν το παιδί βρίσκεται σε κίνδυνο. Η εφαρμογή εγκαθίσταται στο κινητό του παιδιού και ειδοποιεί τους γονείς όταν συμβαίνει κάτι ανησυχητικό. Αυτό μπορεί να είναι υβριστικά μηνύματα ή ακόμα και άσεμνες κλήσεις που δείχνουν στοιχεία μπόουλινγκ, ενώ χάρη στην επιστράτευση της τεχνητής νοημοσύνης το μήνυμα μπορεί να ληφθεί ακόμη κι από τη φωνή του παιδιού εάν δείχνει ότι είναι φοβισμένο. Σε περίπτωση δε που το παιδί απενεργοποιήσει την συγκεκριμένη εφαρμογή, η οικογένεια ενημερώνεται άμεσα.

Το Bosco έχει ήδη 300.000 χρήστες σε Ασία, Ευρώπη και κυρίως στις ισπανόφωνες χώρες, αλλά και συνεργασία με εταιρείες, όπως η Vodafone. Η εφαρμογή βγαίνει σε 12 γλώσσες και σε τέσσερις μήνες η εκτίμηση είναι ότι θα ξεπεράσει το 1 εκατομμύριο χρήστες.

Παράλληλα, στα άμεσα σχέδιά του είναι η δημιουργία εφαρμογής για τους ηλικιωμένους άνω των 70 ετών . Το application θα ενημερώνει τους συγγενείς του ηλικιωμένου, εάν ο χρήστης έπεσε, πόσο μετακινήθηκε, εάν υπάρχουν κάποια στοιχεία στον οργανισμό του που δείχνει ότι δεν είναι καλά. Πρόκειται, όπως λέει, για μία αναπτυσσόμενη αγορά δεδομένου ότι αυξάνεται το προσδόκιμο ζωής.

Καταλήγει λέγοντας πως το επιχειρηματικό «παιχνίδι» θα λάβει χώρα, τα επόμενα χρόνια, στην ασιατική αγορά, αφού η Ασία αποτελεί τα δύο τρίτα του παγκόσμιου πληθυσμού και αναπτύσσεται με ραγδαίους ρυθμούς.

 *Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στην Εφημερίδα Φιλελεύθερος