H βελγική start up που θέλει να "σώσει" το ... νερό

Ο Greg de Hemptinne μας συστήνει τη βελγική start up που βάζει τέλος στα έξοδα από τη διαρροή νερού.

Της Μαρίας Ακριβού

Η συντήρηση ενός κτιρίου είναι πιο δαπανηρή από όσο φαίνεται, είτε πρόκειται για ένα απλό διαμέρισμα είτε για ένα εργοστάσιο. Έρευνες έχουν δείξει ότι σχεδόν το 80% της ηλεκτρικής ενέργειας και της θέρμανσης χάνεται άσκοπα, ενώ σε περιπτώσεις διαρροής νερού και κακής συντήρησης των εγκαταστάσεων ύδρευσης οι απώλειες μπορεί να φτάσουν έως και 60%, επιβαρύνοντας σε ετήσια βάση σημαντικά το πορτοφόλι του ιδιοκτήτη.

Στο Βέλγιο μια εταιρεία, ονόματι Shayp, υπόσχεται πως θα βοηθήσει επιχειρήσεις και νοικοκυριά να διαχειριστούν καλύτερα τους υδάτινους πόρους εξοικονομώντας αρκετά ευρώ από την τσέπη τους.

Όλα ξεκίνησαν από τον Alexandre McCormack, συνιδρυτή της Shayp και υπεύθυνο για την πόλη των Βρυξελλών. Ο ίδιος χρειάστηκε να αντιμετωπίσει μια διαρροή σε ένα νηπιαγωγείο, από την οποία πολλά παιδιά κατέληξαν να αρρωστήσουν. Έπειτα από αρκετή έρευνα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι υπήρχε μια σημαντική διαρροή ακριβώς κάτω από το υπόγειο του δωματίου του όπου έπαιζαν τα παιδιά. Η διαρροή, η οποία κόστιζε στο κτίριο σε ζημιά περίπου 2500 ευρώ / έτος, υπήρχε εδώ και δεκαετίες, χωρίς κανείς να έχει παρατηρήσει το παραμικρό.

Ο Alexandre αντιλήφθηκε ότι με τη σωστή παρακολούθηση του νερού, θα μπορούσαν μελλοντικά και σε άλλες περιπτώσεις να εντοπιστούν αντίστοιχου τύπου διαρροές, να επιδιορθωθούν εγκαίρως και οι ιδιοκτήτες των κτιρίων να γλιτώσουν από περιττά έξοδα.

Με τη βοήθεια του Zineddine Wakrim και του Greg de Hemptinne, ο Alex κατάφερε να σχεδιάσει μια τεχνολογική συσκευή , εύκολη προς εγκατάσταση για κάθε άνθρωπο, η οποία παρέχει μια ολοκληρωμένη λύση για τη διαχείριση των υδάτων.

«Ο τρόπος λειτουργίας του Shayp είναι απλός. Πρόκειται για  μια συσκευή IoT που συνδέεται με το μετρητή νερού στο σπίτι ή στο κτίριο σας, η οποία σας επιτρέπει να έχετε πρόσβαση σε ένα ταμπλό και να λαμβάνετε ειδοποίηση όταν εμφανιστεί διαρροή» αναφέρει στο fortunegreece.com ο Greg, τον οποίο συνάντησα στο Ισραήλ, καθώς η εταιρεία του ήταν μεταξύ των νικητών του Start Haifa 2018.

Μειώστε εύκολα και γρήγορα τις λειτουργικές σας δαπάνες

Μεγάλα κτηριακά συγκροτήματα, όπως νοσοκομεία, σχολεία, πανεπιστήμια και δήμοι είναι το target group στο οποίο εστιάζει η ομάδα της Shayp. Παράλληλα υπάρχει στενή συνεργασία με εταιρείες νερού, οι οποίες θέλουν να αποκτήσουν τεχνογνωσία αναφορικά με το πώς να παρακολουθούν τους μετρητές νερού από απόσταση.

Ο Greg υποστηρίζει πως η τεχνολογία που χρησιμοποιούν είναι πολύ αποδοτική από πλευράς κόστους και δεν παρεμβαίνει στις σωληνώσεις νερού. Για παράδειγμα, δεν χρειάζεται να κόψετε κάποιο σωλήνα για να εγκαταστήσετε τη συσκευή, είναι απλώς συνδεδεμένη με τον παλιό μηχανολογικό εξοπλισμό.

Τονίζει πως ο στόχος της Shayp είναι να καταφέρει να έρθει σε επαφή με τον τελικό καταναλωτή και να εγκατασταθεί σε κάθε νοικοκυριό. «Ο κόσμος είναι διατεθειμένος να αναλάβει μέρος του κόστους, καθώς αναγνωρίζει ότι μειώνεται δραστικά ο κίνδυνος ζημιών στο νερό στο σπίτι, που αντιπροσωπεύει κατά μέσο όρο το 39% των λειτουργικών τους δαπανών».

Εκτός από τη Shayp υπάρχουν και άλλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται στο ίδιο κομμάτι. Στους ανταγωνιστές συγκαταλέγονται το Leakbot, που συνεργάζεται με ασφαλιστικές εταιρείες, αλλά και το Wint.ai, το οποίο είναι πολύ αποτελεσματικό στην ανίχνευση διαρροών.

«Η στρατηγική μας είναι να διατηρήσουμε το σημείο τιμής χαμηλό ώστε να είναι προσιτό για τον καταναλωτή. Ο κύριος στόχος μας είναι να εξοικονομήσουμε όσο το δυνατόν περισσότερο νερό, χωρίς να επικεντρωνόμαστε στις πιο δαπανηρές διαρροές, αλλά στην καθημερινή κατανάλωση» δηλώνει ο Greg διευκρινίζοντας πως σχεδόν το 20% των σπιτιών στην ΕΕ έχουν απαρατήρητες διαρροές.

Νέος γύρος χρηματοδότησης και επέκταση σε ξένες αγορές

Η Shayp πραγματοποίησε μόλις τον περασμένο Μάιο τον πρώτο γύρο χρηματοδότησης όπου προσχώρησαν στην εταιρεία 3 νέοι επενδυτές, μεταξύ των οποίων και η IMEC, παγκόσμιος ηγέτης στη νανοτεχνολογία. Εντός του 2019, στο 2ο εξάμηνο, θα προχωρήσουν στον επόμενο γύρο χρηματοδότησής, για την απόκτηση 1,5 έως 2 εκατομμυρίων ευρώ που θα αξιοποιηθούν για την επέκταση σε νέες γεωγραφικές περιοχές.

«Οι πρώτοι επί πληρωμή πελάτες μας προέρχονταν από την πόλη των Βρυξελλών ή πανεπιστήμια όπως το Université de Mons, με το οποίο ξεκίνησε συνεργασία τον Απρίλιο του 2018. Φέτος οι πωλήσεις μας  άγγιξαν τα 60.000 ευρώ και προβλέπουμε ότι αυξηθούν αρκετά γρήγορα τους επόμενους μήνες, καθώς θα είμαστε σε θέση να παράξουμε έναν πολύ μεγαλύτερο όγκο σε σχέση με το παρελθόν»

Για να καταστεί το έργο της Shayp και η διείσδυσή της στην αγορά ευκολότερη, το 2019 θα ενεργοποιηθούν οι πρώτες εταιρικές σχέσεις με ασφαλιστικές.

«Στην υποδομή του νερού μιλάμε για αποχέτευση νερού (μερικές φορές αφαλάτωση) και διανομή. Το κόστος αυτό θα αυξηθεί σε πολλά μέρη εξαιτίας της έλλειψης καθαρών υδάτινων πόρων. Η αποχέτευση είναι το πιο δαπανηρό μέρος ... Αλλά το πρόβλημα με τη διανομή είναι η απώλεια νερού, η οποία σε ορισμένες περιπτώσεις μπορεί να φτάσει το 50%-60%» τονίζει.

Εκτιμά πως εφόσον η αξιοποίηση της τεχνολογίας θα δώσει τη λύση σε τέτοιου είδους προβλήματα, θα υπάρξει μια στροφή προς την ψηφιοποίηση στον κλάδο της ύδρευσης- άρδευσης.

«Σκεφτείτε ότι η διαρροή από μια τουαλέτα είναι περίπου 700 ευρώ στο τέλος του έτους. Είναι επομένως σημαντικό να εντοπίσει κανείς εγκαίρως τη βλάβη. Οι ιδιοκτήτες μεγάλων ακινήτων που πληρώνουν τους λογαριασμούς τους για το νερό έχουν αρχίσει να ανησυχούν πραγματικά για την κατανάλωση». Προσθέτει δε πως δεν είμαστε μακριά από τη στροφή, τόσο των επιχειρήσεων όσο και των νοικοκυριών, στο έξυπνο σπίτι, αφού, όπως λέει, το κόστος της επισκευής μπορεί να ξεκινήσει από 2.500 ευρώ και να αγγίξει σε βάθος χρόνου τα 100.000 ευρώ, ανεβάζοντας το κόστος της αρχικής επένδυσης του ιδιοκτήτη στα ύψη!

Αυτός είναι και ο λόγος που η Shayp κυνηγά συνεργασίες με ασφαλιστικές εταιρείες που θα μπορούσαν να καλύψουν μέρος του κόστους.Το πελατολόγιο της Shayp μεγαλώνει διαρκώς και πλέον εκτός από projects στην περιοχή του Βελγίου, «τρέχει» έργα σε Γαλλία, τις Κάτω Χώρες και την Ελβετία. Σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο θα συνεχίσουν να  επικεντρώνονται στις χώρες της ΕΕ, διότι κρίνεται ευκολότερη η συνεργασία λόγω κοινής επιχειρηματικής κουλτούρας. Την ίδια ώρα, διεξάγονται συζητήσεις σε Ινδία και Ακτή Ελεφαντοστού, χώρες όπου η διαχείριση των υδάτινων πόρων είναι τεράστιο πρόβλημα.

Ο Greg, ο οποίος άφησε μια σίγουρη δουλειά για να κυνηγήσει το όνειρό του και να γίνει ο ίδιος αφεντικό του εαυτού του, παραδέχεται πως ο πρώτος καιρός για έναν επιχειρηματία δεν είναι εύκολος, καθώς καλείται να πουλήσει μια λύση που δεν υπάρχει ακόμα.

«Μου ήταν αρκετά δύσκολο, ως μηχανικός, να δεχτώ ότι μπορούμε να πουλήσουμε ένα προϊόν χωρίς να το έχουμε αναπτύξει. Πραγματικά πραγματοποιήσαμε τις πρώτες πωλήσεις μας μόνο με ένα powerpoint! Η συμβουλή που θα έδινα σε κάποιον είναι να δοκιμάσει πρώτα την αγορά, ακόμα και αν το προϊόν του βρίσκεται στο στάδιο μιας απλής ιδέας. Πολλοί άνθρωποι μπορεί να το μπερδέψουν με το "ελάχιστα βιώσιμο προϊόν". Επειδή δεν είναι απαραίτητα το προϊόν με το οποίο πρέπει να ξεκινήσετε, αλλά ένα εργαλείο που σας βοηθά να επιβεβαιώσετε τις υποθέσεις που έχετε ως νέος επιχειρηματίας».

Κάνοντας ένα σχόλιο για το βελγικό οικοσύστημα νεανικής επιχειρηματικότητας ο Greg εστιάζει στην κουλτούρα της αποτυχίας, η οποία στην Ευρώπη απέχει παρασάγγας από  τα όσα ισχύουν στην Αμερική.

«Δεν είμαστε στη Silicon Valley και κάποιοι άνθρωποι μπορεί να μην είναι εξοικειωμένοι με τον τρόπο με τον οποίο ξεκινούν οι νεοσύστατες επιχειρήσεις. Δυστυχώς στο Βέλγιο κάποιος παίρνει δύσκολα το ρίσκο να ξεκινήσει μια επιχείρηση, από φόβο μήπως χαλάσει η φήμη του εάν αποτύχει. Αλλά εξαιτίας αυτού, το μικρό οικοσύστημα των start ups είναι πολύ χρήσιμο επειδή αντιμετωπίζουμε όλοι τους ίδιους κινδύνους. Κατανοούμε και βοηθούμε ο ένας τον άλλον όποτε είναι δυνατόν» καταλήγει.

* Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στην ηλεκτρονική έκδοση του περιοδικού Fortune Greece