Η παγκόσμια βιομηχανία μόδας στρέφεται στην... ανακύκλωση!

Η βιομηχανία της μόδας θεωρείται από τις πιο ρυπογόνες και έχει μπει στο στόχαστρο των πολιτικών, των θεσμών και των think tanks

 

Της Μαρίας Ακριβού

Παγκόσμιοι κολοσσοί που συνιστούν από τα μεγαλύτερα ονόματα στον χώρο της ένδυσης και της υπόδησης, στην προσπάθειά τους να χτίσουν ισχυρότερους δεσμούς με το καταναλωτικό κοινό τους και να βγάλουν από πάνω τους τη ρετσινιά της οικολογικής καταστροφής που προκαλούν, επενδύουν στην εταιρική φήμη και γίνονται παράδειγμα προς μίμηση μέσα από τις διάφορες δράσεις που εκπονούν για την προστασία του περιβάλλοντος. Η στροφή αυτή δεν είναι τυχαία. Οι επιχειρηματίες δεν ξύπνησαν ένα πρωί και έγιναν ξαφνικά περιβαλλοντικά ευσυνείδητοι δαπανώντας χρήματα στο όνομα της αειφόρου ανάπτυξης.

Η βιομηχανία της μόδας θεωρείται από τις πιο ρυπογόνες και έχει μπει στο στόχαστρο των πολιτικών, των θεσμών και των think tanks που καθορίζουν την τύχη του πλανήτη Γη και καταρτίζουν τη στρατηγική των επόμενων ετών. Τριάντα δύο όμιλοι στον κλάδο της μόδας, στο πλαίσιο της συνόδου του G7 που έλαβε χώρα στο Μπιαρίτζ της Γαλλίας τον περασμένο Αύγουστο, εγκαινίασαν έναν συνασπισμό, με στόχο να περιορίσουν το αρνητικό αποτύπωμα που αφήνει ο τρόπος λειτουργίας τους στο περιβάλλον.

Ωστόσο, η απόφαση δε χαιρετίστηκε με ενθουσιασμό από τις ΜΚΟ, οι οποίες έσπευσαν να εκφράσουν τη δυσπιστία και την επιφυλακτικότητά τους αναφορικά με τα πραγματικά κίνητρα που κρύβονται πίσω από τη συγκεκριμένη πρωτοβουλία. Αρκεί να λάβουμε υπόψη πως για την παραγωγή του βάμβακος χρησιμοποιούνται τόνοι μικροβιοκτόνων, για τη βαφή των υφασμάτων επιστρατεύονται χημικά προϊόντα, για τη μεταφορά ενός ρούχου χιλιάδες χιλιόμετρα μακριά παράγεται διοξείδιο του άνθρακα, ενώ κατά τη διάρκεια της πλύσης των συνθετικών υφασμάτων απελευθερώνονται μικροΐνες πλαστικού, οι οποίες κατακλύζουν τους ωκεανούς.

Προβαίνοντας σε πρόχειρους υπολογισμούς η παγκόσμια βιομηχανία της μόδας ευθύνεται για το 20% των λυμάτων και το 10% των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα στον κόσμο. Ο δισεκατομμυριούχος Φρανσουά-Ανρί Πινό, που διευθύνει τον όμιλο Kering (Gucci), κλήθηκε να κινητοποιήσει τη βιομηχανία της μόδας -κλωστοϋφαντουργικά είδη και προϊόντα πολυτελείας-, μια αγορά με ετήσιο κύκλο εργασιών που ανέρχεται στο 1 τρισ. 500 δισεκατομμύρια ευρώ!

Το παράδειγμα της adidas και του Zara

Ηδη από το 2015 η γνωστή εταιρεία αθλητικών ειδών adidas ήταν από τις πρώτες εταιρείες που κυκλοφόρησαν αθλητικά παπούτσια για τρέξιμο... 100% ανακυκλώσιμα! Τα νέα, πρωτοποριακά παπούτσια δεν έχουν ίχνος κόλλας και είναι ειδικά σχεδιασμένα για να ανακυκλώνονται χωρίς να επιβαρύνουν τον πλανήτη. Ως πρώτη ύλη χρησιμοποιούνται απορρίμματα, τα οποία περισυλλέγονται στους ωκεανούς, με την adidas να παράγει ταυτόχρονα κοινωνικό έργο. Να σημειωθεί ότι μέχρι πρότινος το βασικό πρόβλημα με τα παπούτσια και την ανακύκλωση ήταν πως επειδή η κατασκευή τους στηρίζεται στη χρήση πολλών διαφορετικών υλικών, δεν ήταν εύκολο -ή ακόμα και εφικτό σε ορισμένες περιπτώσεις- να διαχωριστούν όλα τα τμήματά τους και στη συνέχεια να καθαριστούν από τα κατάλοιπα της κόλλας για να πάνε προς ανακύκλωση.

Την ίδια ώρα, επωνυμίες της Inditex, όπως ο Zara και άλλες μάρκες (Pull & Bear και Bershka) δεσμεύτηκαν δημόσια ότι θα πωλούν βιώσιμα ρούχα μέχρι το 2025. Τα καταστήματα δήλωσαν ότι τα ενδύματα με πρώτη ύλη το βαμβάκι, τον πολυεστέρα και το λινό θα είναι πλέον οργανικά, βιώσιμα και ανακυκλώσιμα. Τα οφέλη θα είναι πολλαπλά, αν αναλογιστεί κανείς ότι ο Zara διατηρεί περί τα 7.490 καταστήματα στις πέντε ηπείρους και είναι μεταξύ των εταιρειών που κατηγορούνται για τεράστια ενεργειακή σπατάλη. Για τον λόγο αυτό η διοίκηση της Inditex κατάρτισε στρατηγικό πλάνο, θέτοντας σε βραχυπρόθεσμο επίπεδο τους παρακάτω στόχους.

Ειδικότερα, μέχρι το 2020, έχει δεσμευτεί ότι θα εξαλείψει τη χρήση πλαστικής σακούλας σε όλα τα brands της, μέχρι το 2023 δεν θα υπάρχουν τα πλαστικά μιας χρήσης στα καταστήματά της, ενώ έως το 2025 το 80% της ενέργειας που καταναλώνεται στα κεντρικά γραφεία, στα εργοστάσια και τα καταστήματα Zara θα είναι από ανανεώσιμες πηγές και οι εγκαταστάσεις της θα παράγουν μηδενικά απορρίμματα. Παράλληλα, στο παιχνίδι μπαίνει και ο παράγοντας της συλλογής και ανακύκλωσης ρούχων από την ίδια την εταιρεία. Στην περίπτωση της Inditex έχουν συγκεντρωθεί από το 2015 περισσότεροι από 34.000 τόνοι χρησιμοποιημένων ρούχων. Επιπρόσθετα, έχει προχωρήσει σε εγκατάσταση τραπεζών με ρούχα σε περισσότερα από 800 καταστήματα σε 24 περιοχές, ενώ έχει προβεί σε συνεργασίες με ένα σύνολο οργανισμών. Η δράση πρόκειται να εξαπλωθεί, προσεχώς, σε Λονδίνο, Παρίσι και Νέα Υόρκη.

Ρολόγια από φλούδες φρούτων!

Γυαλιά και ρολόγια από ανακυκλώσιμα υλικά, από βιοδιασπώμενο πλαστικό μέχρι φλούδες φρούτων γίνονται ανάρπαστα από ένα καταναλωτικό που διψάει για πρωτότυπα, αλλά συγχρόνως καλαίσθητα και μοδάτα αξεσουάρ. «Τον τελευταίο χρόνο παρατηρείται αυξημένη ζήτηση, τόσο στη χονδρική όσο και στη λιανική πώληση, για τέτοιου είδους προϊόντα και στην Ελλάδα. Ο κόσμος αγκαλιάζει τις εταιρείες που παρουσιάζουν μια διαφορετική πρόταση» αναφέρει στον «Φ» ο Νίκος Γιαννόπουλος από τη NewCult. Η εταιρεία του εκπροσωπεί στην Ελλάδα, μεταξύ άλλων, τη σουηδικών συμφερόντων CHPO, η οποία λανσάρει στην παγκόσμια αγορά ρολόγια από vegan δέρμα, το οποίο δεν προέρχεται από ζώα, αλλά από φυσικές πρώτες ύλες, όπως βαμβάκι, και από νάιλον και πολυουρεθάνη, τα οποία επεξεργασμένα με συγκεκριμένο τρόπο φέρουν το ίδιο οπτικό αποτέλεσμα και την ίδια υφή με τα κλασικά δερμάτινα ρολόγια.

Εκτός όμως από την CHPO, στο προϊοντικό χαρτοφυλάκιο της NewCult περιλαμβάνεται μια καλιφορνέζικη εταιρεία μαγιό από ανακυκλώσιμα υλικά, καθώς και μια ολλανδική εταιρεία που επιδεικνύει οικολογική συνείδηση προσφέροντας για κάθε αγορά προϊόντος της ένα ποσό για τη μετανάστευση των ψαριών του πλανήτη. «Με όλα όσα συμβαίνουν γύρω μας και τις τεράστιες οικολογικές καταστροφές που συντελούνται ο κόσμος δείχνει έντονο ενδιαφέρον για το περιβάλλον και τα brands που στηρίζουν την προστασία του», τονίζει ο κ. Γιαννόπουλος.

Ρούχα με φυσικές πρώτες ύλες

Την τάση αυτή επιβεβαιώνει και ο διευθύνων σύμβουλος της DUR, Θοδωρής Δούρος, ο οποίος εδώ και χρόνια έχει θέσει ως προτεραιότητα τη μείωση του περιβαλλοντικού αποτυπώματος της ελληνικής εταιρείας που εδρεύει στην Πάτρα. Για έξι δεκαετίες απευθύνεται στο σύγχρονο ανδρικό κοινό που θέλει να ξεχωρίζει με μοντέρνες και διαχρονικές ενδυματολογικές επιλογές, δίνοντας έμφαση στις πρώτες ύλες. Η χρήση φυσικών ινών από την οποία προκύπτει το τελικό προϊόν χωρίς χημικές επεξεργασίες αλλά και βιοδιασπώμενων υλικών που αποτελούν μια εναλλακτική λύση στον κλάδο της ένδυσης και όχι μόνο, καθώς δίνουν λύση στο πρόβλημα της μόλυνσης του περιβάλλοντος, συνθέτει τη φιλοσοφία της DUR και αποτελεί αναπόσπαστο κομμάτι του «DNA» της.

Ο Διευθύνων Σύμβουλος της DUR, Θοδωρής Δούρος,

«Αποκλείουμε τη χρήση πολυεστέρα, καθώς πρόκειται για ένα τεχνητό ύφασμα και όχι για μια φυσική επιλογή -όπως το μετάξι, το βαμβάκι ή το μαλλί-, το οποίο επιβαρύνει το περιβάλλον στο σύνολό του και αντιβαίνει στις αρχές τις εταιρείας, που εστιάζουν στον περιορισμό της επίδρασής της στο φυσικό περιβάλλον. Επιπλέον, στην DUR όχι μόνο δεν ακολουθούμε το fast fashion, αλλά προσπαθούμε με τις επιλογές που προσφέρουμε στο ανδρικό κοινό να δημιουργήσουμε ρούχα με μοναδική ταυτότητα», λέει χαρακτηριστικά ο κ. Δούρος. Εξηγεί πως η τάση του fast fashion σχετίζεται με οικονομικά ρούχα και αξεσουάρ που παραπέμπουν σε σχέδια και γραμμές μεγάλων και γνωστών οίκων. Οπως λέει, η δυνατότητα παραγωγής μεγάλων ποσοτήτων και χαμηλού κόστους ρούχων ακούγεται ενδεχομένως δελεαστική, αλλά στην DUR το ζητούμενο είναι η υψηλή ποιότητα.

 

*Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Φιλελεύθερος