Μονόδρομος για την αυτοκινητοβιομηχανία η αυτόνομη οδήγηση

Στόχος, ο επιβάτης να στέλνει e-mail και να απαντά σε τηλεφωνήματα των πελατών-συνεργατών του, χωρίς να έχει την έννοια στο τιμόνι 

 

Της Μαρίας Ακριβού

Τα αυτοκίνητα χωρίς οδηγό που βλέπαμε σε ταινίες επιστημονικής φαντασίας, όπως ο θρυλικός ΚΙΤΤ από τον «Ιππότη της ασφάλτου» ή το batmobile του υπερήρωα Μπάτμαν που ανταποκρίνονταν στις φωνητικές εντολές των ιδιοκτητών τους, ήταν φαίνεται προπομπός για όσα θα συνέβαιναν μερικές δεκαετίες αργότερα. Η αυτόνομη οδήγηση είναι πλέον μονόδρομος και έρχεται να μετασχηματίσει τον κλάδο του αυτοκινήτου, με τις αυτοκινητοβιομηχανίες να επενδύουν υπέρογκα ποσά στην τεχνητή νοημοσύνη για τη δημιουργία «έξυπνων» οχημάτων, που θα μειώνουν δραματικά το κόστος της οδήγησης και τον αριθμό των ατυχημάτων, ενώ παράλληλα σταματούν σταδιακά την παραγωγή diesel οχημάτων. 

Λαμβάνοντας υπόψη το στοιχείο ότι κάθε πολίτης της Ε.Ε. περνά κατά μέσο όρο σχεδόν 40 λεπτά ημερησίως μέσα στο αυτοκίνητό του, η αυτόνομη οδήγηση θα του επιτρέψει να αξιοποιήσει τον διαθέσιμο χρόνο εποικοδομητικά προς όφελος της δουλειάς του, αφού θα μπορεί να στέλνει e-mail, να ενημερώνεται για τις τρέχουσες εξελίξεις και να απαντά σε τηλεφωνήματα των πελατών-συνεργατών του, χωρίς να έχει την έννοια στο τιμόνι. Αν πάλι αυτό που επιθυμεί είναι η ξεκούραση, μπορεί να διαβάσει το αγαπημένο του βιβλίο, να ακούσει μουσική, να δει βίντεο ή ακόμη και να πάρει έναν υπνάκο, ώστε να εξοικονομήσει ενέργεια προκειμένου να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του. 

Την ίδια ώρα, το car sharing και το pooling έρχονται να αλλάξουν μια για πάντα τα δεδομένα στον χώρο του αυτοκινήτου. Ηδη μεγάλες εταιρείες εξετάζουν τη δημιουργία υπηρεσιών car pooling για τους εργαζομένους τους, χρησιμοποιώντας ηλεκτρικά αυτοκίνητα. Σύμφωνα μάλιστα με έρευνες, υπάρχει μια ταχέως αναπτυσσόμενη αγορά, η οποία μέχρι το 2024 εκτιμάται ότι θα αγγίζει παγκοσμίως τα 11 δισ. ευρώ. 

Και αν οι επαγγελματίες οδηγοί απειλούνται από την έλευση της τεχνολογίας, νέα επαγγέλματα θα αναδυθούν για να καλύψουν τα κενά που θα δημιουργηθούν. Περιζήτητοι θα γίνουν οι τεχνικοί υπολογιστών, καθώς και το προσωπικό που θα στελεχώσει τα κέντρα ελέγχου κυκλοφορίας των αυτόνομων οχημάτων. Καινούργιες θέσεις εργασίας θα δημιουργηθούν επίσης και σε άλλες υπηρεσίες στον τομέα του αυτοκινήτου, όπως αυτή της διαχείρισης στόλου, ενώ μάχη θα δοθεί από όσους δραστηριοποιούνται στην παροχή υπηρεσιών καθαρισμού, αφού η υγιεινή είναι μείζονος σημασίας στο car sharing. 

Το στοίχημα της ηλεκτροκίνησης 

«Ο κλάδος της αυτοκινητοβιομηχανίας τα επόμενα χρόνια αναμένεται να αλλάξει σε πολύ μεγάλο βαθμό. Τόσο η κατασκευή των αυτοκινήτων όσο και ο τρόπος πώλησής τους θα μεταβληθούν. Ηδη τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα αρχίζουν να κυκλοφορούν στους δρόμους, ενώ οι πιθανοί αγοραστές δείχνουν όλο και μεγαλύτερο ενδιαφέρον για τις εξελίξεις», επισημαίνει  ο Πάνος Ισμαήλος, ιδιοκτήτης της Α. Ισμαήλος Α.Ε., που αποτελεί επί τρεις δεκαετίες τον εξουσιοδοτημένο διανομέα και επισκευαστή της Mercedes-Benz Ελλάς. 

Εξηγεί πως αυτό είναι και το μεγάλο στοίχημα του κλάδου και πως η ηλεκτροκίνηση θα δώσει την ευκαιρία στην εταιρεία του τη δυνατότητα να διαφοροποιηθεί από την υπόλοιπη αγορά. Αλλωστε τα εργοστάσια διαμορφώνουν συμμαχίες και εξελίσσουν με πολύ γρήγορο ρυθμό τις σχετικές τεχνολογίες για να αποτελέσουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα την επιλογή των οδηγών που θέλουν να είναι σύγχρονοι. 

Αναφερόμενος στο diesel, παραδέχεται πως έχει ακόμη πολύ δρόμο μπροστά του. Επικαλούμενος σχετικές μελέτες, τονίζει ότι για περισσότερα από 15 χρόνια θα συνεχίσουν να παράγονται diesel κινητήρες, χαρακτηρίζοντας μάλιστα ως επιπόλαιη τη στάση να διαγράψουμε τα diesel αυτοκίνητα από τη συνείδηση των αγοραστών. «Σίγουρα τη δεδομένη χρονική στιγμή οι χρηματικοί πόροι των αυτοκινητοβιομηχανιών κατευθύνονται στην έρευνα και ανάπτυξη μικρών βενζινοκινητήρων και ηλεκτρικών αυτοκινήτων. Το diesel, όμως, έχει και θα συνεχίσει να κατέχει σημαντικό μερίδιο στις πωλήσεις», υπογραμμίζει. 



Ο Πάνος Ισμαήλος, Ιδιοκτήτης τηςΑ. Ισμαήλος Α.Ε., εξουσιοδοτημένο διανομέα και επισκευαστή της Mercedes-Benz Ελλάς

Επιφυλακτικός παραμένει όμως και για την αυτόνομη οδήγηση, λέγοντας πως ακούγονται πολλά, όμως πρακτικά απέχουμε χρονικά από το σημείο της υλοποίησης και της μαζικής καθιέρωσης. «Αναμφίβολα είναι κάτι που θα απασχολήσει τον κλάδο τα επόμενα χρόνια, όμως το πλάνο είναι μακροπρόθεσμο. Στις σημαντικές εξελίξεις που θα μας απασχολήσουν άμεσα, τις πρώτες θέσεις κατέχουν τα ηλεκτρικά αυτοκίνητα και το car sharing», λέει χαρακτηριστικά. 


Για τη νέα μόδα που ακούει στο όνομα pooling και το car sharing, ο κ. Ισμαήλος εξηγεί πως πολλοί νέοι άνθρωποι δεν έχουν την ανάγκη να απολαμβάνουν την ιδιοκτησία ενός οχήματος και πως τους απασχολεί μόνο η χρήση του. Οι τρόποι χρήσης των αυτοκινήτων με τον συνδυασμό της τεχνολογίας αυξάνονται και μία πολύ μεγάλη αγορά δημιουργείται, με το car sharing να αποτελεί ένα σημαντικό κομμάτι από το παζλ που συνθέτει την εικόνα του κλάδου για την επόμενη δεκαετία.


Οι εταιρείες πετρελαιοειδών κλείνουν το μάτι στην ενέργεια 

Σε επαναπροσδιορισμό του ρόλου τους σπεύδουν και οι εταιρείες καυσίμων, οι οποίες τείνουν να διευρύνουν το χαρτοφυλάκιο των προϊόντων και των υπηρεσιών που προσφέρουν, κάνοντας γενναίο άνοιγμα στον χώρο της ενέργειας. Σύμφωνα με τον διευθύνοντα σύμβουλο της ΕΛΙΝΟΙΛ και τέως πρόεδρο του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδος (ΣΕΕΠΕ), Γιάννη Αλυγιζάκη, παγκοσμίως πολλές παραδοσιακές εταιρείες πετρελαίου έχουν αλλάξει την ταυτότητά τους. Εστιάζοντας στην ελληνική πετρελαϊκή αγορά, τονίζει πως ένας σημαντικός αριθμός εταιρειών κινείται προς αυτή την κατεύθυνση πραγματοποιώντας είσοδο σε νέες αγορές, όπως το ηλεκτρικό ρεύμα και το φυσικό αέριο, ενώ συγχρόνως εμπλουτίζουν την γκάμα προϊόντων και υπηρεσιών, ικανοποιώντας τις ανάγκες του σύγχρονου καταναλωτή. «Δεν αποκλείεται στο άμεσο μέλλον να δούμε και άλλες προσθήκες τέτοιων προϊόντων/υπηρεσιών που πιθανώς να εκπλήξουν την αγορά των πετρελαιοειδών και όχι μόνο», αναφέρει ο κ. Αλυγιζάκης. 



Γιάννης Αλυγιζάκης, Διευθύνων Σύμβουλος της ΕΛΙΝΟΙΛ και τέως πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ

Σχολιάζοντας τις αλλαγές που συντελούνται στο παγκόσμιο ενεργειακό τοπίο, ο επικεφαλής της ΕΛΙΝΟΙΛ αναγνωρίζει πως οι επιδράσεις στις επιμέρους αγορές θα είναι άμεσες. Η ενεργειακή πολιτική της Ε.Ε. όσον αφορά τα μέτρα εξοικονόμησης ενέργειας για το 2020-2030, καθώς και οι νέες ανάγκες και η ευαισθητοποίηση στα περιβαλλοντικά ζητήματα των καταναλωτών, θα αλλάξουν τη σημερινή εικόνα της αγοράς. Ζητήματα όπως η κλιματική αλλαγή σε συνδυασμό με τη ραγδαία ανάπτυξη της τεχνολογίας θα φέρουν ριζικές αλλαγές στον κλάδο της ενέργειας. 

«Στις δύσκολες, για τον πολίτη και την καθημερινότητα του, οικονομικές συνθήκες που βιώνουμε, δημιουργήθηκαν σημαντικές αλλαγές στις καταναλωτικές συνήθειες και επιλογές. Δεν γνωρίζουμε σήμερα την προοπτική της αγοράς του car sharing, είναι όμως πιθανό να έχουμε μια μείωση των αυτοκινήτων, η οποία ώς έναν βαθμό θα επηρεάσει την κατανάλωση των υγρών καυσίμων». 

Τέλος, για τα οχήματα χωρίς οδηγό ο κ. Αλυγιζάκης υπενθυμίζει πως τα πρώτα αυτόνομα λεωφορεία θα ξεκινήσουν να κυκλοφορούν στην πόλη των Τρικάλων τον ερχόμενο Σεπτέμβριο, καταλήγοντας στο συμπέρασμα πως αν η πολιτεία είναι σύμμαχος και δημιουργηθεί νομικό πλαίσιο, το μέλλον της αυτόνομης οδήγησης θα είναι πιο κοντά. 

Μαύρη χρονιά για τον κλάδο του αυτοκινήτου 

Τα μαντάτα κάθε άλλο παρά χαρμόσυνα είναι για την αυτοκινητοβιομηχανία. Οι προβλέψεις του Ινστιτούτου Ερευνας για το Αυτοκίνητο, CAR-Center Automotive Research του γερμανικού πανεπιστημίου του Ντούισμπουργκ - Εσεν, είναι δυσοίωνες και κάνουν λόγο για τη μεγαλύτερη πτώση της παγκόσμιας αγοράς αυτοκινήτου την τελευταία 20ετία. Οι ειδικοί κρούουν τον κώδωνα και αναφέρουν πως σε περίπτωση που ο πλανητάρχης Ντόναλντ Τραμπ κάνει πράξη τις απειλές του περί επιβολής δασμών ύψους 300 δισεκατομμυρίων δολαρίων για τα εισαγόμενα προϊόντα στις ΗΠΑ, θα βιώσουμε μια παγκόσμια κρίση στον κλάδο του αυτοκινήτου, η οποία θα είναι ακόμη εντονότερη από τον Σεπτέμβριο του 2008. Υπενθυμίζεται ότι τότε είχαν βαρέσει κανόνι οι αμερικανικοί κολοσσοί General Motors και Chrysler, ενώ και η αγορά των ΗΠΑ κατέρρευσε από 16,1 εκατ. πωλήσεις καινούργιων μοντέλων το 2007 σε 10,4 εκατ. το 2009, σημειώνοντας βουτιά της τάξης του 35%. 

Ειδικότερα για το 2019 προβλέπεται μείωση των ταξινομήσεων καινούργιων αυτοκινήτων, η οποία θα υπερβεί τα 4 εκατομμύρια τεμάχια σε παγκόσμιο επίπεδο, η οποία αποδίδεται κυρίως στη συνεχόμενη ύφεση της κινεζικής αγοράς, όπου τους πρώτους πέντε μήνες του χρόνου καταγράφηκαν 14% λιγότερες πωλήσεις καινούριων Ι.Χ. 

*Το παρόν άρθρο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Φιλελεύθερος