Ν. Βαγιωνή: Καινοτομεί εδώ και 26 χρόνια στον κλάδο των καλλυντικών

Η Ναταλί Βαγιωνή μυεί τους ξένους σε καλλυντικά βασισμένα σε αρχαίες ελληνικές συνταγές


Της Μαρίας Ακριβού

Πείσμα, τσαγανό και πολύ όρεξη για δουλειά είναι τα στοιχεία που περιγράφουν με τον καλύτερο τρόπο την προσωπικότητα της Ναταλί Βαγιωνή, της γυναίκας που «τρέχει» την ελληνική εταιρεία υψηλής ποιότητας φυτικών καλλυντικών, Fresh Line.

Γεννημένη για τα δύσκολα, ανέλαβε τα ηνία της οικογενειακής επιχείρησης το 2010 και βρέθηκε αντιμέτωπη με την κρίση. Σήκωσε τα μανίκια, προέβη σε αναδιάρθρωση της εταιρείας και βρήκε τρόπο να ανατρέψει την πτωτική πορεία του τζίρου.

Κρίνοντας εκ του αποτελέσματος, θα έλεγε κανείς ότι πέτυχε το ακατόρθωτο, αφού την περίοδο 2012-2014 η Fresh Line πατούσε «γκάζι» στην ανάπτυξη, όταν στην πλειονότητά τους οι ελληνικές επιχειρήσεις έκαναν βουτιά στα κέρδη.

Επειδή όμως στην οικονομία, όπως και στη ζωή άλλωστε, τίποτα δεν πρέπει να θεωρείται δεδομένο, η επιβολή των capital controls  και η υποχώρηση του οικονομικού κλίματος της χώρας, αναχαίτισε την καλπάζουσα πορεία της Fresh Line και επέφερε σημαντικές μεταβολές σε σχέση με τις προτεραιότητες και τις ανάγκες της, οδηγώντας τη διοίκηση σε αλλαγή στρατηγικής.

«Στο εξωτερικό οφείλεις να στέκεσαι αντάξια δίπλα σε πολύ δυνατούς διεθνείς παίκτες και να για να καταφέρεις χρειάζεται εκτός από εξαιρετικό προϊόν να εξάγεις και ένα ολοκληρωμένο brand με συγκεκριμένη φιλοσοφία, ταυτότητα, εικόνα, τοποθέτηση, προσωπικότητα, ανταγωνιστικό πλεονέκτημα και εμπειρία.Μετά την ανακοίνωση των capital controls βρεθήκαμε αντιμέτωποι με απρόοπτες ακυρώσεις συμβολαίων. Εάν δεν είχε συμβεί αυτό, σήμερα εκτιμώ πως θα κάναμε τον τριπλάσιο τζίρο» αναφέρει η Διευθύνουσα Σύμβουλος της Fresh Line, Ναταλί Βαγιωνή.

Η ίδια θυμάται πως εκείνη η περίοδος ήταν ένα ισχυρό «crash test»  καθώς οι προμηθευτές ζητούσαν μετρητά, οι τράπεζες είχαν σταματήσει τη γραμμή χρηματοδότησης, η αγορά ήταν "μουδιασμένη" και εκείνη κατέβαλε προσπάθειες να καθησυχάσει το προσωπικό.

«Τη διετία 2015 - 2016 «βάλαμε νεκρά» για να δούμε πού πηγαίνει το ρεύμα και προσαρμόσαμε ανάλογα τη στρατηγική μας. Παλαιότερα στοχεύαμε σε ανάπτυξη μέσω αντιπροσώπων στο εξωτερικό, τώρα έχουμε εστιάσει στο να δημιουργούμε δικά μας καταστήματα» λέει χαρακτηριστικά.

 



Πέντε νέα καταστήματα στην Ελλάδα μέσα στο 2018 και e-shop

Η Fresh Line σήμερα διαθέτει 40 καταστήματα στην Ελλάδα και αναμένεται να ανοίξει ακόμα 5 σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Λάρισα και Πάτρα.
Επιπρόσθετα, πριν από μία εβδομάδα λανσαρίστηκε και το e-shop της εταιρείας, με την κα Βαγιωνή να τονίζει πως ο στόχος είναι μέσα στην πρώτη πενταετία λειτουργίας του, το ηλεκτρονικό κατάστημα να αντιπροσωπεύει το 20% του τζίρου, με πωλήσεις που θα προέρχονται τόσο από την Ελλάδα όσο και από το εξωτερικό.

Παράλληλα, η Διοίκηση αποφάσισε πως το 2017 και 2018 θα αποτελούσαν χρονιές ενίσχυσης της εταιρικής υποδομής και προβολής και έχουν ήδη γίνει σημαντικές επενδύσεις σε νέο μηχανογραφικό σύστημα, εξοπλισμό, διεθνή παρουσία καθώς και σε ανανέωση της εικόνας των καταστημάτων. Το business plan της πενταετίας (2018 - 2022) στοχεύει σε τριπλασιασμό του τζίρου, ενώ μόνο για την τρέχουσα χρονιά αναμένεται αύξηση 30%.

Η κα Βαγιωνή προσπαθώντας να κερδίσει το χαμένο έδαφος ταξιδεύει συχνά στο εξωτερικό για την εξεύρεση νέων συνεργατών. Ειδικότερα, η  ομάδα της Fresh Line μετά από την επιτυχημένη συμμετοχή της εταιρείας σε 2 εμπορικές εκθέσεις, βρίσκεται ήδη σε συζητήσεις με αντιπρόσωπους στην Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή  ενώ ταυτόχρονα προετοιμάζει το έδαφος για την ανάπτυξη ιδιόκτητου δικτύου καταστημάτων στο εξωτερικό.



Μιλώντας για τη μητέρα της, ιδρύτρια της Fresh Line αναγνωρίζει πως οι αξίες που τις μεταλαμπάδευσε, λειτούργησαν ως «πυξίδα» στην επαγγελματική της διαδρομή.
Παραδέχεται, ωστόσο, πως το τίμημα της οικογενειακής επιχείρησης είναι βαρύ, καθώς τις περισσότερες φορές μπερδεύεις την οικογένεια με το business.
Γι' αυτό και εμμένει στην άποψη ότι πρέπει να έρχονται στελέχη από έξω, με τελείως διαφορετική οπτική και όχι τόσο έντονο συναισθηματικό δεσμό.

«Η μητέρα μου είναι ένας γεμάτος πάθος και όραμα επιχειρηματίας που ζει για να δημιουργεί. Εγώ μεγαλώνοντας στο εργοστάσιο του πατέρα μου, εκπαιδεύτηκα σε διαδικασίες και δομές και ανέπτυξα μια κουλτούρα και φιλοσοφία γύρω από το operations excellence. Όταν δουλεύεις δομημένα, με στόχους και υψηλά επίπεδα ποιότητας, το αποτέλεσμα θα έρθει».

Η Fresh Line παράγει σήμερα πάνω από 350 διαφορετικούς κωδικούς από περίτεχνα, χειροποίητα και ασφαλή καλλυντικά για όλη την οικογένεια, στις κατηγορίες μαλλιά, σώμα, πρόσωπο, αλλά και στην ειδική κατηγορία Fresh Bar, όπου είναι η μοναδική εταιρεία στην Ελλάδα που πουλάει ακόμα προϊόν χύμα, με το ζύγι. Διαθέτει δική της παραγωγική μονάδα στην Αττική, εξάγει τα προϊόντα της σε 14 χώρες και απασχολεί 100+ εργαζόμενους. Ενδεικτικά, η εταιρεία παράγει ετησίως 50 τόνους χειροποίητου σαπουνιού, 150.000 μπάλες αρωματοθεραπείας, 10 τόνους οργανικές μάσκες προσώπου, 60.000 στερεά σαμπουάν – μια ακόμη καινοτομία της Fresh Line - και 1.500.000 συσκευασμένα προϊόντα.

 



Κάνουμε business για να προσφέρουμε στην κοινωνία

«Να αγαπάς αυτό που κάνεις και να το βλέπεις σαν κομμάτι προσωπικής εξέλιξης. Οι επιχειρήσεις πρέπει να διαδραματίζουν έναν σημαντικό ρόλο στη δημιουργία μια καλύτερης κοινωνίας και εν τέλει, το σημαντικότερο κέρδος είναι  η διαφορά που κάνει στον κόσμο, η προσφορά στο κοινωνικό σύνολο» είναι η φιλοσοφία της κας Βαγιωνή.

Από τη μακροχρόνια ενασχόλησή της με το επιχειρείν έχει καταλήξει στο συμπέρασμα ότι τίποτα δεν είναι σταθερό και ότι στο τέλος της ημέρας όλα έχουν να κάνουν με την ικανότητα του να διαχειρίζεσαι καταστάσεις και την ωριμότητα να αναλαμβάνεις, όταν απαιτείται, την ευθύνη. «Το μεγαλύτερο λάθος που κάνουν οι Έλληνες είναι να ρίχνουν τις ευθύνες στους άλλους. Κάνε σωστά αυτό που κάνεις και δούλευε διαρκώς με τον εαυτό σου. Μόνο έτσι θα πας μπροστά».

Όπως εξηγεί, το σημαντικότερο στοιχείο σε έναν μάνατζερ είναι να έχει τη διάθεση να πάει μπροστά την εταιρεία που διευθύνει, να διαθέτει μία οπτική 360 μοιρών, έτσι ώστε να μπορεί να καταλαβαίνει την θέση των άλλων και να έχει συνολική εικόνα του παζλ, μα πάνω από όλα να προσφέρει στους ανθρώπους και το wellness.

«Η εταιρεία μας εστιάζει και αφορά στο self-care και οποιαδήποτε δράση της θέλουμε να έχει κοινωνικό αντίκτυπο. Μέσω των προϊόντων μας ουσιαστικά μιλάμε για την αγάπη απέναντι στον εαυτό μας και αυτό είναι το στοιχείο που εκλείπει  και έχει πραγματικά ανάγκη η κοινωνία μας».

Καταλήγει λέγοντας πως αυτό που κάνει τη Fresh Line να ξεχωρίζει από τον ανταγωνισμό, είναι ξεκάθαρα η σχέση ποιότητας και τιμής. «Οι συνταγές μας είναι πολύπλοκες, ακριβές και  τεχνολογικά προηγμένες ενώ μεγάλο ποσοστό της παραγωγικής διαδικασίας συντελείται στο χέρι. Συνειδητά επιμένουμε σε αυτό το παραγωγικό μοντέλο και παραβλέποντας το πολύ υψηλό κόστος παραγωγής και τα μειωμένα περιθώρια κέρδους προσπαθούμε να διατηρούμε τις τιμές μας σε ανταγωνιστικά επίπεδα τιμώντας τους καταναλωτές μας. Θα μπορούσε κάποιος να παρατηρήσει πως προϊόντα με παρεμφερή περιεκτικότητα σε πολύτιμα αιθέρια έλαια, θεραπευτικά φυτικά εκχυλίσματα, βιολογικά φυτικά λάδια, φυσικά βούτυρα, βιταμίνες και δραστικά συστατικά δεν τα βρίσκει κάποιος εύκολα στην αγορά και η τιμή τους είναι τουλάχιστον 30% πιο υψηλή.»

*Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα "Φιλελεύθερος"