Ο Οφθαλμός που βάζει για χρόνια "τα γυαλιά" στο ελληνικό επιχειρείν

 Ο Θανάσης Μπίρλης ανήκει στην πρώτη φουρνιά οπτικών-οπτομετρών που ασχολήθηκαν με το επιχειρείν
 Της Μαρίας Ακριβού 
 
Πριν από τη δεκαετία του ’80 ο κλάδος των οπτικών θεωρούνταν κλειστό οικογενειακό επάγγελμα, για την άσκηση του οποίου δεν απαιτούνταν πανεπιστημιακή κατάρτιση. Ο Θανάσης Μπίρλης ήταν από τους πρώτους οπτικούς – οπτομέτρες που αποφοίτησαν από ελληνικό πανεπιστήμιο και αξιοποίησαν την επιστημονική τους γνώση για να παρουσιάσουν μια καινοτόμα πρόταση που θα εγκαινίαζε μια νέα εποχή. 
 
Αφού εργάστηκε για κάποια χρόνια ως καθηγητής στο ΤΕΙ Αθήνας διδάσκοντας στους φοιτητές του την τέχνη του να προλαμβάνεις και να θεραπεύεις προβλήματα όρασης, πήρε σύντομα την απόφαση να “παντρέψει” την επιστήμη με το επιχειρείν, δημιουργώντας το πρώτο κατάστημα οπτικών “Οφθαλμός”. Ήταν ο άνθρωπος που είχε την αποκλειστική διανομή των γυαλιών Prada, αλλά και ο πρώτος επιχειρηματίας που χρησιμοποίησε έμπειρους αρχιτέκτονες και διακοσμητές δημιουργώντας art καταστήματα. 
Η τρέχουσα χρονιά κινείται για την "Οφθαλμός" ελαφρώς ανοδικά με τον τζίρο ενισχυμένο κατά 5% σε σχέση με πέρυσι, παρά την οικονομική δυστοκία των Ελλήνων πολιτών, αλλά και των προβλημάτων που αντιμετωπίζει ο κλάδος, λόγω των οφειλών του ΕΟΠΥΥ που ξεπερνούν τα 2 εκατομμύρια ευρώ! Μιλώντας στον “Φ” ο κ. Μπίρλης τονίζει πως δεν είναι λίγοι οι ιδιοκτήτες καταστημάτων με οπτικά που έχουν μπει στον Τειρεσία αφού δεν βρήκαν δανειοδότηση, ούτε κατέστη εφικτό να συμψηφιστούν τα χρέη τους. 
 
 
“Η κόντρα μεταξύ των επαγγελματιών του κλάδου και του ΕΟΠΥΥ ξεπέρασε κάθε προηγούμενο και δεν έχει υπάρξει καμία εξέλιξη αναφορικά με το τι θα γίνει με τις πληρωμές. Ο αναπληρωτής υπουργός Υγείας, Παύλος Πολάκης, μας ζητά να πιστώσουμε την παροχή υπηρεσιών μας, τη στιγμή που δεν έχει τακτοποιήσει τα ληξιπρόθεσμα” λέει χαρακτηριστικά ο κ. Μπίρλης. 
 
Σε γενικές γραμμές ο κλάδος έχει απορροφήσει τους κραδασμούς, με τον κ. Μπίρλη να υπογραμμίζει πως πολλοί συνάδελφοι φυτοζωούν για μεγάλο χρονικό διάστημα, γεγονός που ίσως να μην τους επιτρέψει να ανταπεξέλθουν στις προκλήσεις που έρχονται. Εξίσου ανησυχητικό είναι όμως και το ότι επιχειρηματίες που δεν έχουν σχέση με τον κλάδο αποφασίζουν να επενδύσουν, μετά τα σουβλατζίδικά και τις καφετέριες, σε καταστήματα οπτικών! 
 
Στις παθογένιες του ελληνικού επιχειρείν προσθέτει το άνοιγμα εταιρειών που κινούνται στη λογική του one stop shop. “Έχει αποδειχτεί στην πράξη επιχειρηματίες που έχουν φεσώσει την αγορά και το Κράτος να συνεχίζουν απρόσκοπτα τη δραστηριότητά τους με νέο ΑΦΜ και ανθρώπους “βιτρίνα” αναφέρει και καλεί τους Αρμόδιους φορείς να λάβουν τα απαραίτητα μέτρα για την προστασία των επιχειρηματιών που λειτουργούν νόμιμα και είναι εντάξει ως προς τις φορολογικές τους υποχρεώσεις. 
Παράλληλα, εστιάζει στην ελλιπή ενημέρωση των Ελλήνων καταναλωτών σε θέματα που αφορούν τα γυαλιά, αλλά και στις ανεξέλεγκτες διαστάσεις που έχει λάβει το παραεμπόριο. «Τα μάτια είναι πολύτιμα και η ποιότητα στην όραση δεν είναι πολυτέλεια. Δεν είναι δυνατόν να αγοράζει κανείς γυαλιά από τα φαρμακεία, από πλανόδιους πωλητές ή από καταστήματα ρούχων και αξεσουάρ. Η ζημιά που θα προκληθεί μπορεί να είναι ανεπανόρθωτη” επισημαίνει. 
 
 
Εκατομμύρια ψεύτικα γυαλιά ηλίου, χωρίς πιστοποίηση κυκλοφορούν στους δρόμους και στο διαδίκτυο. Πρόκειται για no name προϊόντα, η προέλευση των οποίων, καθώς και ο τρόπος κατασκευής τους μας είναι παντελώς άγνωστα. Όσο για τις απώλειες που υφίστανται οι επιχειρήσεις του κλάδου είναι τέτοιες που τείνουν να απειλήσουν ακόμη και τη βιωσιμότητά τους. 
 
“Η τιμή ενός καλού ζευγαριού γυαλιών ηλίου ή μυωπίας αγγίζει τα 100 ευρώ. Τα τελευταία χρόνια γίνεται μια στοχευμένη καμπάνια για την ποιότητα των προϊόντων, η οποία από ότι φαίνεται έχει αρχίσει να αποδίδει καθιστώντας τους καταναλωτές περισσότερο υποψιασμένους όταν αγοράζουν κάτι για τα μάτια τους”. Προσθέτει δε πως η φετινή μόδα στα οπτικά καθορίστηκε από τις αδελφές Hadid, Gigi και Bella, οι οποίες επέλεξαν για τις δημόσιες εμφανίσεις τους γυαλιά ηλίου σε σχήμα πεταλούδας που έκαναν θραύση στα social media και αύξησαν τις πωλήσεις διεθνών brands. 
 
Garet Light, Oliver Peoples, Paul Smith, Panam και Moscot είναι μόλις μερικές από τις μάρκες που βρίσκει κανείς κατά αποκλειστικότητα στα καταστήματα Οφθαλμός, με τον κ. Μπίρλη να υπογραμμίζει πως δεν υπάρχει εταιρεία που να μην έχει παρουσία στα καταστήματά του. 
 
 
 
Τα κέντρα χαμηλής όρασης 
 
Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στην ανάπτυξη ειδικών προϊόντων για ανθρώπους που αντιμετωπίζουν χρόνιες οφθαλμολογικές παθήσεις, όπως επίσης και στη δημιουργία νέων κέντρων χαμηλής όρασης και ακουστικών βαρυκοϊας. Σήμερα η επιχείρηση του κ. Μπίρλη απαριθμεί 20 καταστήματα Οφθαλμός, εκ των οποίων 12 ιδιόκτητα, ενώ έχει στο δίκτυό του και πέντε ειδικά κέντρα. Στόχος είναι μέσα στο 2019 να επεκταθεί το brand “Οφθαλμός” εκτός συνόρων. Πρώτος σταθμός θα είναι η Κύπρος, ενώ παράλληλα καταρτίζεται business plan για την αύξηση του αριθμού των ειδικών κέντρων σε οχτώ. 
“Στην Ελλάδα κάθε χρόνο πωλούνται περίπου 60.000 ακουστικά βαρηκοϊας, από ανθρώπους που ασχολούνται απλά με την εμπορία, χωρίς να έχουν βαθειά γνώση του αντικειμένου. Αποδέκτες είναι πέρίπου 500.000 άνθρωποι που αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα και εμείς είμαστε εδώ για να τους βοηθήσουμε πάρέχοντας εξειδικευμένες υπηρεσίες” καταλήγει.
 
*Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα "Φιλελεύθερος"