Ο πλανήτης εκπέμπει SOS, οι εταιρείες γίνονται ... Green!

Η απαγόρευση των πλαστικών μιας χρήσης το 2021 δημιουργεί νέα δεδομένα, τόσο για τις επιχειρήσεις, όσο και για τους Πολίτες

 

Της Μαρίας Ακριβού

Η απαγόρευση των πλαστικών μιας χρήσης, αρχής γενομένης από το 2021, δημιουργεί νέα δεδομένα, τόσο για τις επιχειρήσεις, όσο και για τους Πολίτες που θα κληθούν να αλλάξουν καταναλωτικές συνήθειες ετών. Μπατονέτες, πλαστικά καλαμάκια, αναδευτήρες του καφέ, πλαστικά κουβέρ και πιάτα, ακόμα και βάσεις στήριξης για μπαλόνια, είναι μεταξύ των προϊόντων που σταδιακά θα αποσυρθούν από την αγορά, σύμφωνα με απόφαση του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου.

Σε ότι αφορά τις πλαστικές συσκευασίες για τρόφιμα έτοιμα για κατανάλωση, ο σκοπός είναι να περιοριστεί ο αριθμός τους σε εθνικό επίπεδο και να υπάρχουν πιο αυστηροί κανόνες για την κατασκευή, τον σχεδιασμό και την επισήμανσή τους. Η ΕΕ λαμβάνει δρακόντεια μέτρα και φιλοδοξεί μέχρι το 2029 το ποσοστό συλλογής των πλαστικών μπουκαλιών να ανέρχεται σε 90%.Τα μπουκάλια αυτά πρέπει να περιέχουν κατά 25% ανακυκλώσιμο προϊόν στην κατασκευή τους έως το 2025 και κατά 30% έως το 2030.

Ραγδαίες θα είναι οι αλλαγές που θα συντελεστούν και στον κλάδο της καπνοβιομηχανίας. Με το σύνθημα  «ο ρυπαίνων πληρώνει», η ΕΕ θα αναγκάσει τις εταιρείες του κλάδου από το 2023 να καλύψουν οι ίδιες το κόστος της συλλογής και ανακύκλωσης των φίλτρων των τσιγάρων, καθώς αποτελεί το δεύτερο σε ποσότητα πλαστικό μιας χρήσης που αποβάλλεται στο περιβάλλον προκαλώντας ανυπολόγιστες ζημιές. Μια γόπα που πετιέται στον ωκεανό αρκεί για να μολύνει από 500 έως 1.000 λίτρα νερού!

Μπροστά στην επιβολή προστίμων που θα επηρεάσουν τους ισολογισμούς τους και θα αμαυρώσουν την εταιρική τους φήμη, οι επιχειρήσεις επιλέγουν να γίνουν πιο φιλικές προς το περιβάλλον περιορίζοντας τη χρήση πλαστικού και νερού που απαιτούνται για τη συσκευασία των προϊόντων τους.

Ενδεικτική είναι η περίπτωση της Παπαστράτος η οποία, έπειτα από 87 χρόνια, σταμάτησε να παράγει τσιγάρα μπαίνοντας δυναμικά σε μια νέα εποχή, αφού το εργοστάσιό της αποτελεί πλέον το 2ο μόλις εργοστάσιο αποκλειστικής παραγωγής των καινοτόμων καπνικών προϊόντων της Philip Morris International.

Πρόσφατα ο πολυθενικός κολοσσός Pepsi προέβη στην ανακοίνωση ενός νέου αυτόματου πωλητή που θα προτρέπει τους καταναλωτές να γεμίσουν τα δικά τους επαναχρησιμοποιούμενα μπουκάλια, κίνηση η οποία σκοπεύει να περιορίσει σημαντικά τη χρήση πλαστικού. Η εν λόγω κίνηση αποτελεί μέρος μίας ευρύτερης προσπάθειας της αμερικανικών συμφερόντων εταιρείας για τη βελτίωση του αποτυπώματος άνθρακα. Μάλιστα η διοίκηση έχει σχεδιάσει μια ολοκληρωμένη προσπάθεια προκειμένου να αντιστρέψει τα μειωμένα νούμερα στην ανακύκλωση των νοικοκυριών των ΗΠΑ και λέει ότι το 25% της πλαστικής συσκευασίας θα προέλθει από ανακυκλωμένα υλικά έως το 2025.

 

Τα χάρτινα καλαμάκια είναι γεγονός

Ένα προϊόν που θα κληθούν να υιοθετήσουν άμεσα οι καταναλωτές είναι τα χάρτινα καλαμάκια, τα οποία σταδιακά θα αντικαταστήσουν τα πλαστικά. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι αυτοί που θα επιφορτιστούν με την εκπαίδευση των Πολιτών είναι οι επαγγελματίες που δραστηριοποιούνται στον κλάδο της εστίασης, οι οποίοι επί δεκαετίες συνόδευαν τους χυμούς, τα κρύα ροφήματα και τον καφέ με πλαστικό καλαμάκι.

Αλήθεια πόσο έτοιμη είναι η επιχειρηματική κοινότητα να κάνει το επόμενο βήμα; Η κα Μαρία Κοτσώνη, Πρόεδρος της JM GLOBAL , εταιρείας που στράφηκε εγκαίρως στην παραγωγή καλαμακιών από χαρτί, παραδέχεται στον “Φ” πως σε σύγκριση με τις υπόλοιπες χώρες που η JM GLOBAL έχει εξαγωγική παρουσία, οι Έλληνες δεν είναι τόσο εξοικειωμένοι με το εν λόγω προϊόν και εκτιμά πως θα εξαντλήσουν όποια περιθώρια δοθούν από την Ε.Ε., μπαίνοντας σε πολύ εφήμερες λύσεις, όπως το βιοδιασπώμενο καλαμάκι που πλασάρεται στην ελληνική αγορά και που φυσικά έχει απαγορευθεί από την ευρωπαϊκή νομοθεσία και αυτό λόγω της ρύπανσης που προκαλεί.

“Το κενό που εντοπίσαμε στην αγορά ως εταιρεία, ήταν ουσιαστικά  μονόδρομος, μιας και αργά ή γρήγορα η Ε.Ε. Θα ζητούσε την αντικατάσταση του πλαστικού με το χάρτινο καλαμάκι πολύ πιο γρήγορα από όλα τα υπόλοιπα πλαστικά προϊόντα, λόγω του ότι είναι ένα είδος με τεράστια κατανάλωση” λέει χαρακτηριστικά  η κα Κοτσώνη. Προσθέτει πως η παραγωγή της JM GLOBAL σε μηνιαία βάση στο χάρτινο καλαμάκι, από το εργοστάσιο που διατηρεί στη Βουλγαρία, ανέρχεται σε  8.500.000 τεμάχια, τα οποία διαθέτουν χάρτινο περιτύλιγμα, όπως επιτάσσει η ελληνική νομοθεσία.

Παράλληλα υπάρχει διαφορά στην τιμή, με το χάρτινο καλαμάκι να είναι σαφώς ακριβότερο λόγω του υψηλότερου κόστους της πρώτης ύλης, ωστόσο, όπως υπογραμμίζει η κα Κοτσώνη, η αύξηση δικαιολογείται αφού μιλάμε και για ένα πιο υγιεινό υλικό, κατάλληλο για να έρχεται σε επαφή με το ανθρώπινο στόμα.

Ως βασικούς ανταγωνιστές αναγνωρίζει τους Κινέζους, οι οποίοι, όπως τονίζει στερούνται, όπως και οι περισσότερες εταιρείες παραγωγής χάρτινου καλαμακιού που εδρεύουν ακόμα και στη διπλανή Τουρκία, πιστοποιητικών όπως  HACCP, ISO στα πρότυπα της Ε.Ε. και που βασίζονται στον εντοπισμό κάθε επικινδυνότητας που μπορεί να προκύψει όχι μόνο από τα πιστοποιητικά που δίδονται για τη πρώτη ύλη, αλλά και καθ΄ όλη τη διαδικασία παραγωγής του προϊόντος μέχρι τον τελικό καταναλωτή.

“Η JM GLOBAL  είναι η πρώτη  ελληνική εταιρεία  στα Βαλκανία, παραγωγής χάρτινου καλαμακιού που με πολύ λογικές τιμές επιθυμεί να μπει σε αγορές με ασθενέστερες  οικονομίες όπως η ελληνική, ώστε οι καταναλωτές να πραγματοποιήσουν όσο το δυνατόν πιο ομαλά την υποχρεωτική μετάβαση. Ο κλάδος  τα επόμενα χρόνια θα κινηθεί αποκλειστικά στα προϊόντα χαρτιού και θα πρέπει να είναι απόλυτα προσαρμοσμένος στις αυστηρές υποδείξεις της Ε.Ε., επιτρέποντας τελικά την επιβίωση  μόνο στις πιο αξιόπιστες εταιρείες”.

Η εταιρεία της κα Κοτσώνη διαθέτει ένα μεγάλο χαρτοφυλάκιο προϊόντων, το οποίο απαρτίζεται από εκατό διαφορετικούς κωδικούς και ασχολείται αποκλειστικά με τη χάρτινη συσκευασία, περιλαμβάνοντας από την παραγωγή χάρτινης σακούλας και κουτιών, μέχρι χάρτινα καλαμάκια και χαρτοπετσέτες. Εκτός από την ελληνική, μέρος της παραγωγής διοχετεύεται στη βουλγαρική αγορά, αλλά και σε άλλες χώρες όπως η Γερμανία, η Πολωνία και η Ολλανδία που θεωρούνται οικολογικά ευσυνείδητες.

Η οδοντόβουρτσα που ... φυτρώνει!

 

Μια εταιρεία από τη Λάρισα, ονόματι, “Be My Flower”, έκανε μέσα στην κρίση το ντεμπούτο της στην ελληνική αγορά και κέρδισε αμέσως τις εντυπώσεις του καταναλωτικού κοινού με την καινοτόμα πρότασή της να αντικαταστήσει την κλασσική οδοντόβουρτσα με την οικολογική εκδοσή της. Πρόκειται για μια

βιοδιασπώμενη οδοντόβουρτσα που θα ξεκινά τη διαδρομή της από το χώμα και θα καταλήγει ξανά εκεί. Η λαβή της είναι φτιαγμένη από βιοδιασπώμενο μπαμπού και μαλακές ίνες, και διατίθεται στην αγορά σε δύο μεγέθη, για ενήλικες και για παιδιά.

Η συσκευασία της αποτελείται εξολοκλήρου από ανακυκλώσιμα υλικά, είναι ΒΡΑ free, δεν περιέχει δηλαδή δισφαινόλη Α (ΒΡΑ), τη χημική ουσία που χρησιμοποιείται στην παραγωγή καταναλωτικών αγαθών κατασκευασμένα από πολυκαρβονικό πλαστικό και ο μέσος όρος ζωής της οδοντόβουρτσας ανέρχεται σε τρεις μήνες.

Ιθύνων νους ήταν ο Αναστάσιος Ντόκος, ο οποίος ορμώμενος από την οικολογική του συνείδηση αποφάσισε να εξαφανίσει κυριολεκτικά κάθε τι πλαστικό από το σπίτι του. Αντί για το υγρό σαπούνι σε πλαστική συσκευασία άρχισε να χρησιμοποιεί το κλασσικό σε μορφή πλακέτας, πλαστικά ξυραφάκια για το ξύρισμα, αντικαταστάθηκαν με το κλασικό ξυράφι, μέχρι που έφτασε και στην οδοντόβουρτσα, όπου εκεί τα πράγματα ήταν πιο περίπλοκα. Κάνοντας έρευνα κατέληξε στο συμπέρασμα ότι δεν υπήρχε καμία οικολογική οδοντόβουρτσα και πως αν φτιαχνόταν μια, ιδανική πρώτη ύλη για την παρασκευή της θα ήταν το μπαμπού. Ένα φυτικό υλικό, το οποίο επιστρέφοντας στη φύση θα λειτουργούσε ως λίπασμα.

Αν υποθέσουμε ότι ο μισός πλανήτης χρησιμοποιεί οδοντόβουρτσα και ότι 1,2 τρισεκατομμύρια οδοντόβουρτσες, φτιαγμένες από πλαστικό, πετιούνται κάθε χρόνο, τότε η οικολογική καταστροφή είναι τεράστια.  Έρευνες έχουν δείξει ότι για κάθε πλαστικό ποτήρι που πετάμε χρειάζονται 250 χρόνια για να διασπαστεί, ενώ για κάθε πλαστικό μπουκάλι ο χρόνος είναι κάτι παραπάνω από 450 χρόνια!

Για να αντιληφθούμε την συνεισφορά μιας τέτοιας επιχειρηματικής πρωτοβουλίας στο περιβάλλον, αρκεί να λάβουμε υπόψη πόσες οδοντόβουρτσες χρησιμοποιεί κατά μέσο όρο στη ζωή του ο μέσος άνθρωπος να τις πολλαπλασιάσουμε με το σύνολο του παγκόσμιου πληθυσμού και να καταλήξουμε στο αστρονομικό ποσό που βρίσκει μια θέση στις χωματερές ανά τον πλανήτη.

*Το άρθρο δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Φιλελεύθερος