Optima Shipping Services: Κρίσιμη η επόμενη διετία για τη ναυτιλία

Η Αγγέλικα Κεμενέ βλέπει τις νέες γενιές να ξαναστρέφουν το βλέμμα τους στη θαλάσσια οικονομία. 

Της Μαρίας Ακριβού

Αγοραπωλησίες πλοίων, επισκευές και διάλυση πλοίων σε πράσινες γιάρδες, ανάλυση της αγοράς, σχεδιασμός ναυτιλιακών στρατηγικών πλάνων, εύρεση χρηματοδότησης, αξιολογήσεις πλοίων και project management είναι οι βασικές υπηρεσίες της Optima Shipping Services, ενός «one-stop shop» μεσιτείας, που απευθύνεται σε πλοιοκτήτες, ναυλωτές, ναυπηγεία και χρηματοοικονομικά ιδρύματα. 

Διαθέτει ένα δίκτυο που καλύπτει πάνω από το 90% της ελληνικής αγοράς, ενώ και στις αγορές της Ασίας, της Αμερικής, της Αφρικής και της Ευρώπης η παρουσία της είναι σημαντική. Τα κεντρικά γραφεία της βρίσκονται στην Αθήνα, ενώ υπάρχουν παραρτήματα στο Ντουμπάι, την Κωνσταντινούπολη και τη Σαγκάη. 

«Στόχος μας είναι να ισχυροποιήσουμε τη θέση μας τόσο εγχώρια όσο και στο εξωτερικό, λειτουργώντας για τους συνεργάτες μας ως ένας μοναδικός σταθμός εξυπηρέτησης, ασφάλειας, πληροφορίας, καινοτομίας και εμπιστοσύνης» αναφέρει  η Αγγέλικα Κεμενέ, Head of Market Analysis & Intelligence της Optima Shipping Services, αποκαλύπτοντας μάλιστα πως η διοίκηση μέσα στον Απρίλιο θα προβεί στην ίδρυση νέας εταιρείας, η οποία θα στοχεύει στην αξιοποίηση των νέων τεχνολογιών στον ναυτιλιακό κλάδο. 

Η ίδια δηλώνει αισιόδοξη για το μέλλον της ελληνικής ναυτιλίας, αφού, όπως λέει, οι νέες γενιές ξαναστρέφουν το βλέμμα τους στη θαλάσσια οικονομία. Η ενίσχυση της δημόσιας Ναυτικής Εκπαίδευσης από το κράτος με τη σημαντική συνδρομή της Ενωσης Ελλήνων Εφοπλιστών και του Ιδρύματος Ευγενίδη και το παράλληλο άνοιγμα προς την ιδιωτική ναυτική εκπαίδευση σηματοδοτούν, σύμφωνα με την κα Κεμενέ, μια νέα εποχή για την ελληνική και ελληνόκτητη ναυτιλία. Την ίδια ώρα, η δημιουργία του πρώτου ιδιωτικού ναυτικού λυκείου της Ευρώπης στη Χίο από τον Ομιλο Τσάκου ανοίγει νέους ορίζοντες. Υπολογίζεται ότι μέχρι το 2030 θα απαιτηθούν 600.000 αξιωματικοί του εμπορικού ναυτικού, περίπου δηλαδή 40.000 νέοι ναυτικοί τον χρόνο παγκοσμίως. 

Σχολιάζοντας την παρείσφρηση της τεχνολογίας στη ναυτιλία, αναφέρει πως σε μια πρόσφατη συζήτηση στη Νέα Υόρκη είχε τονιστεί πως η καινοτομία στην ναυτιλία βρίσκεται στα επίπεδα που ήταν η καινοτομία στο σύστημα Υγείας τη δεκαετία του '90. Αναγνωρίζει πως υπάρχει διάθεση για αλλαγή, ωστόσο, επισημαίνει πως ο κλάδος πρέπει να εργαστεί προς όλες τις κατευθύνσεις για να διεισδύσει ο ψηφιακός μετασχηματισμός στη ναυτιλιακή αγορά με ασφάλεια, εμπιστοσύνη και με τρόπο που δεν θα παρεμποδίσει την εύρυθμη λειτουργία των επιχειρήσεων. 

«Τα επόμενα χρόνια θα δούμε περισσότερη πρόοδο στο κομμάτι αυτό, ενώ ήδη οι επενδύσεις από Venture Capital, από τις ναυτιλιακές και τους ναυλωτές αυξάνονται. Παράγοντες της αγοράς εκτιμούν πως ώς το 2030 θα επενδυθούν κεφάλαια ύψους 13 τρισεκατομμυρίων δολαρίων σε τεχνολογίες τεχνητής νοημοσύνης σε όλους τους επιχειρηματικούς κλάδους και κάποιο μερίδιο θα περάσει και στη ναυτιλία» τονίζει η κα Κεμενέ. 



Για το e-shipping διατηρεί επιφυλάξεις και εκφράζει την άποψη ότι κάποια «πειραματικά πλοία» θα μπορούσαν να τεσταριστουν αρχικά σε μικρές αποστάσεις ανάμεσα σε αγκυροβόλια, μεταφέροντας τα αποτελέσματα των ενεργειών, της μηχανικής, της επικοινωνίας κ.ο.κ στο «πειραματικό γραφείο». Το επόμενο στάδιο θα είναι να συσταθεί το ρυθμιστικό πλαίσιο λειτουργίας του γραφείου, όπου θα δίνονται σοβαρά εχέγγυα ως προς την προστασία του περιβάλλοντος. 

«Αυτά ίσως γίνουν ώς το 2030-2035. Φυσικά, κάτι τέτοιο δεν σημαίνει πως το αυτόνομο πλοίο θα μπορούσε να λειτουργήσει ως μοντέλο σε όλους τους κλάδους της ναυτιλίας και να λειτουργήσει με ασφάλεια. Ενδεχομένως να πάρει περισσότερα χρόνια συζήτησης και διαπραγμάτευσης ώστε να εφαρμοστεί, με την προϋπόθεση ότι η πιθανότητα ενός ατυχήματος θα εξαλειφθεί σε πολύ μεγάλο βαθμό». 


Τοποθετώντας τον κλάδο της ναυτιλίας στα χρόνια της κρίσης, η κα Κεμενέ παραδέχεται πως τα πράγματα τόσο από άποψη κερδών σε όρους $/ημέρα, όσο και σε επίπεδο χρηματοδοτήσεων ήταν δύσκολα. Θεωρεί πως η αγορά επηρεάζεται λίγο παραπάνω από το λεγόμενο sentiment, ενώ η πραγματικότητα είναι συγκρατημένα θετική, παρότι το τελευταίο διάστημα είδαμε ιδίως τα ξηρά φορτία να βρίσκονται σε μια πτωτική τάση. 

«Τα επόμενα δύο χρόνια θα είναι κρίσιμα, λόγω του ότι η ισορροπία της προσφοράς πλοίων είναι εύθραυστη, η ανάπτυξη του παγκοσμίου εμπορίου θα κυμαίνεται σε ένα υγιές, αλλά συγκρατημένο 2% τον χρόνο, ενώ παράλληλα και οι κανονισμοί που έρχονται σύντομα σε ισχύ μαζί με τον «εμπορικό πόλεμο» θα μπορούσαν να υποστηρίξουν τη ναυλογορά και τη ναυτιλιακή αγορά γενικότερα. Προς το παρόν, προσβλέπω σε μια συντηρητική αύξηση των κερδών» τονίζει. 

Οσο για τις αξίες των πλοίων στους κύριους κλάδους των ξηρών φορτίων, των δεξαμενόπλοιων και των κοντέινερ, βρίσκονται προσαρμοσμένες στις τιμές τού σήμερα, σε ιστορικά χαμηλά, είτε μιλάμε για νεότευκτα πλοία είτε για second hand. Το 2016 πολλοί κλάδοι άγγιξαν all time ιστορικά χαμηλά και σήμερα είμαστε περίπου κατά 30%-50% πάνω από αυτά τα ιστορικά χαμηλά (ανάλογα τον κλάδο, την ηλικία κ.λπ.). Στο κομμάτι των νεότευκτων πλοίων οι τιμές διατηρούνται κάπως ψηλά για τα δεδομένα, αλλά σε αυτό παίζουν ρόλο οι τιμές του μετάλλου και τα κόστη/έξοδα των ναυπηγείων. 

Ερωτηθείσα αναφορικά με το πώς θα μπορέσει ο Πειραιάς να καταστεί η μεγαλύτερη και σημαντικότερη ναυτιλιακή πρωτεύουσα του κόσμου, η κα Κεμενέ υπογραμμίζει πως δεν αρκεί να αυξηθούν η παραγωγικότητα και η επισκεψιμότητα, ούτε απλώς να λειτουργήσει ως ισχυρό διαμετακομιστικό κέντρο. Επιβάλλεται να δημιουργηθούν οι προδιαγραφές για τις εταιρείες που εδρεύουν στο εξωτερικό ώστε να επενδύσουν και να εδρεύσουν στον Πειραιά.

* Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Φιλελεύθερος