ΣΕΕΠΕ: Aπώλειες €300 εκατ. από το λαθρεμπόριο καυσίμων

Ο Γιάννης Αληγιζάκης μιλά για το μέλλον του πετρελαϊκού κλάδου, το λαθρεμπόριο καθώς και για τα σχέδια του Συνδέσμου.

Της Μαρίας Ακριβού

Στο άκουσμα της λέξης «πετρέλαιο» ο νους μας πάει, τις περισσότερες φορές, στις επιπτώσεις που έχει ο «μαύρος χρυσός» στο περιβάλλον – και όχι άδικα. Εκείνο όμως που δεν λαμβάνουμε υπόψη είναι η συνεισφορά του στην οικονομική ανάπτυξη μιας χώρας και κατ’ επέκταση στην άνοδο του βιοτικού της επιπέδου.

Στην περίπτωση της Ελλάδας η συμβολή του ΣΕΕΠΕ στην εθνική οικονομία την περίοδο 2000-2016 διαμορφώθηκε σε  52 δισ. ευρώ από προκαταβολή φόρων και δασμών, 2 δισ. ευρώ καταβλήθηκαν σε μισθούς και εργοδοτικές εισφορές, συντηρήθηκαν 1.700 θέσεις εργασίας άμεσα απασχολούμενων, και περίπου 40.000 θέσεις έμμεσα απασχολούμενων, ενώ περί τα 1,2 δισ. ευρώ πήγαν σε επενδύσεις σε αναβάθμιση και επέκταση υποδομών, ασφάλεια, περιβαλλοντική προστασία, αλλά και σε συστήματα καταπολέμησης του λαθρεμπορίου.

Χαρακτηριστικό της συμβολής του ΣΕΕΠΕ στην εθνική οικονομία την περίοδο της οικονομικής ύφεσης αποτελεί ότι περισσότερα από 140 εκατ. ευρώ έχουν επενδυθεί τα τελευταία τρία χρόνια.

«Υπάρχει τα τελευταία χρόνια μια συζήτηση με τους θεσμούς στο να ανοίξει η αγορά των καυσίμων. Ως ΣΕΕΠΕ δεν διαφωνούμε με κάτι τέτοιο, αρκεί να γίνει με τους σωστούς όρους. Δεν μπορεί να δημιουργήσει οποιοσδήποτε μια εταιρεία πετρελαίου έτσι απλά χωρίς  υποδομές, τεχνογνωσία και με ελάχιστα κεφάλαια. Μιλάμε για ένα επικίνδυνο προϊόν που χρειάζεται ιδιαίτερη προσοχή στη διακίνησή του» αναφέρει στο Fortunegreece.com ο Πρόεδρος του Συνδέσμου Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας  (ΣΕΕΠΕ), κ. Γιάννης Αληγιζάκης, υπογραμμίζοντας πως μέσα στα χρόνια της κρίσης και παρά την πτώση 40% που υπέστη ο κλάδος, οι εταιρείες προέβησαν στις απαραίτητες επενδύσεις για την προστασία του περιβάλλοντος και την αναβάθμιση των υποδομών.

Ο ίδιος μιλώντας για τη συνολική πορεία του κλάδου δεν κρύβει την ανησυχία του ότι η κατάσταση δεν έχει ακόμα εξομαλυνθεί. Πώς να συμβεί άλλωστε όταν το 70% του τζίρου πηγαίνει σε φόρους; Όπως λέει χαρακτηριστικά, οι πετρελαϊκές εταιρείες δεν έχουν δει ακόμα τον «πάτο» του βαρελιού.

«Η τρέχουσα χρονιά θα κλείσει με μια περεταίρω υποχώρηση της τάξης του 3%. Σε μια αγορά με ένα σταθερό και φιλικό επιχειρηματικό περιβάλλον, οι προοπτικές για αναπτυξιακά πλάνα και επενδύσεις, είναι μεγάλες».

2

Συνεχίζει λέγοντας πως οι ενεργειακές προκλήσεις που θα κάνουν την εμφάνισή τους το προσεχές διάστημα θα είναι μεγάλες, με νέους παίχτες να παίρνουν μερίδιο από την «πίτα» της αγοράς καυσίμων. «Σταδιακά από το 2018 απελευθερώνεται το φυσικό αέριο, θα προσπαθήσουν να καταλάβουν μερίδιο και άλλες εταιρείες. Προς το παρόν, όμως, είναι μικρό το ποσοστό και η όποια πίεση ασκείται στον κλάδο του πετρελαίου, μέχρι σήμερα, είναι απόρροια της οικονομικής κρίσης και όχι του φυσικού αερίου».

Παράλληλα, ο Πρόεδρος του ΣΕΕΠΕ αναγνωρίζει την υπερσυγκέντρωση που χαρακτηρίζει τον κλάδο υπενθυμίζοντας πως από τα 8.500 πρατήρια που υπήρχαν προ κρίσης στην ελληνική αγορά, σήμερα έχουν μείνει λιγότερα από 5.500 σημεία πώλησης. «Η μείωση του αριθμού των πρατηρίων και το κλείσιμο διαφόρων εταιρειών, έγινε βίαια , αλλά ήταν αναπόφευκτο. Εκτιμώ ότι  είναι πιθανόν να δούμε σύντομα νέους παίχτες που θα προκύψουν από την αλλαγή του ενεργειακού σκηνικού».

 

Στα 300 εκατ. ευρώ οι απώλειες από το λαθρεμπόριο
Την ίδια ώρα, η παραβατικότητα και το λαθρεμπόριο καυσίμων είναι τέτοια, που κοστίζουν στο κράτος περί τα 250-300 εκατομμύρια ευρώ κάθε χρόνο, ενώ απειλούν τη βιωσιμότητα των υγιών και σύννομων επιχειρήσεων.

«Σταθεροποίηση της αγοράς και βελτίωση των συνθηκών της εμπορίας καυσίμων είναι αυτά που πρέπει να γίνουν. Στο παρελθόν δεν υπήρχε βούληση. Σήμερα το Κράτος έχει αναγνωρίσει τα λάθη, όμως η γραφειοκρατία, η έλλειψη συντονισμού των τριών Υπουργείων που εμπλέκονται (Οικονομίας, Μεταφορών και Ενέργειας), αλλά και οι παραλήψεις στον σχεδιασμό δυσχεραίνουν την κατάσταση. Συνεπώς, από πλευράς Κράτους απαιτείται συντονισμός στις ενέργειες τους. Συγχρόνως όμως, πρέπει επιτέλους να κάτσουμε στο ίδιο τραπέζι, διυλιστήρια, πετρελαϊκές και πρατηριούχοι προκειμένου να αντιμετωπίσουμε από κοινού το πρόβλημα της παραβατικότητας της αγοράς, που αφορά και επηρεάζει και τους 3 κλάδους».

Ο κ. Αληγιζάκης διευκρινίζει ότι οι παράνομες εξαγωγές έχουν μειωθεί, χάρη στην ηλεκτρονική παρακολούθηση στα Τελωνεία, όμως στον χώρο της Ναυτιλίας υπάρχει μια σημαντική καθυστέρηση. «Οφείλω να αναγνωρίσω ότι η επιβολή του συστήματος εισροών-εκροών ήταν μια θαρραλέα, δύσκολη, στην υλοποίησή της κίνηση. Εν μέσω κρίσης το 99% των πρατηρίων επένδυσαν από την τσέπη τους για να προβούν στην εγκατάσταση του εν λόγω συστήματος». Απαντώντας σε όσους κατηγορούν τις εταιρείες πετρελαίου ότι δεν προστατεύουν τα συμφέροντα των πρατηριούχων ο κ. Αληγιζάκης λέει χαρακτηριστικά: «Δεν είμαστε αντίπαλοι με τους πρατηριούχους. Είναι πελάτες μας. Εμείς ως ΣΕΕΠΕ εντοπίζουμε τα προβλήματα της αγοράς. Είναι ρόλος του Κράτους να δώσει τη λύση και όχι δικός μας. Εμείς από την πλευρά μας έχουμε προτείνει στο Κράτος ακόμη και χρηματοδότηση των απαιτούμενων ενεργειών, αλλά όλα χάνονται στην αδυναμία συντονισμού».

Αξίζει να σημειωθεί ότι ο ΣΕΕΠΕ δεσμεύτηκε ότι -με συμμετοχή όλων των εταιρειών μελών του- θα προχωρήσει σε χορήγηση στη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας ενός ειδικά διαμορφωμένου οχήματος για τη διενέργεια μυστικών ελέγχων στα πρατήρια της χώρας. « Πρόκειται για μια συμβολική κίνηση για την καταπολέμηση του λαθρεμπορίου καυσίμων προκειμένου να ελέγχεται με ακρίβεια η ποσότητα βενζίνης που δίνεται στον τελικό καταναλωτή. Είμαστε ανοιχτοί στο να προχωρήσουμε στο μέλλον σε αντίστοιχες κινήσεις».

Οι αυτοκινητοβιομηχανίες θα καθορίσουν το μέλλον του κλάδου.
Σχολιάζοντας την αύξηση στις πωλήσεις των ντιζελοκίνητων οχημάτων και την  στροφή της ΕΕ στη σταδιακή κατάργησή τους, με την αιτιολογία ότι ρυπαίνουν το περιβάλλον, αλλά και μετά το σκάνδαλο που ξέσπασε με την VW, ο κ. Αληγιζάκης αναφέρει πως τα στοιχεία δείχνουν μια μικρή άνοδο του ντίζελ έναντι της βενζίνης, νούμερο το οποίο ενδέχεται να αλλάξει.

«Ενώ στην αρχή η ΕΕ στήριζε τα αυτοκίνητα diesel, σήμερα βλέπουμε μια στροφή της Ε.Ε. στο ζήτημα αυτό. Πιο συγκεκριμένα, υπάρχει μια στροφή στα ανανεώσιμα καύσιμα δεύτερης γενιάς, στην ηλεκτροκίνηση στη πόλη, στο φυσικό αέριο και στο υγροποιημένο φυσικό αέριο στα πλοία. Συγχρόνως, χώρες όπως η Γερμανία και η Γαλλία έχουν δεσμευτεί ότι σταδιακά θα καταργήσουν τους κινητήρες εσωτερικής καύσης, γεγονός που αποτελεί πρόκληση για το μέλλον του κλάδου μας. Τα δεδομένα αλλάζουν με τρομακτικά γρήγορο ρυθμό» επισημαίνει και εξηγεί πως ένα χρόνο πριν αν κάποιος μιλούσε για ηλεκτροκίνηση λίγοι του έδιναν σημασία, σήμερα όμως αντιλαμβάνονται ότι οι εξελίξεις ενδεχομένως να είναι πολύ πιο σύντομες.  «Αν δεν μπορείς να διαβάσεις έγκαιρα τις εξελίξεις το παιχνίδι θα χαθεί».

Όσο για το επίδομα θέρμανσης, ύψους 55 εκατομμυρίων ευρώ, ο ίδιος τονίζει ότι το νούμερο είναι τόσο μικρό και απευθύνεται σε πολύ μικρό αριθμό καταναλωτών που δεν πρόκειται να επηρεάσει τον καταναλωτή στην απόφασή του να  αγοράσει ή να μην αγοράσει πετρέλαιο θέρμανσης. Εξηγεί ότι ο παράγοντας που θα καθορίσει το αποτέλεσμα είναι η απόλυτη τιμή του πετρελαίου, που δεν φαίνεται να έχει διακυμάνσεις μέσα στο επόμενο δίμηνο, αλλά και οι κλιματολογικές συνθήκες.