Το κάλεσμα του Viber για συνεργασία με ελληνικές επιχειρήσεις

Τα σχέδια του Viber για την ελληνική αγορά, το άνοιγμα στις επιχειρήσεις, οι προκλήσεις και οι νέες υπηρεσίες

Της Μαρίας Ακριβού

Μέσα σε μια επταετία η πλατφόρμα της Viber κατάφερε να δώσει άλλη διάσταση στην ανθρώπινη επικοινωνία μέσω chat, ενώ πρόσφερε στη διάθεση των εταιρειών νέα εργαλεία για να αυξήσουν τις πωλήσεις τους.

Οι επιχειρήσεις πλέον αντιλαμβάνονται ότι οι πελάτες τους περνούν τον περισσότερο από τον ελεύθερο χρόνο τους μέσα από πλατφόρμες που στέλνουν μηνύματα, έναν τόπο που αν αξιοποιηθεί σωστά μπορεί να φέρει σημαντικά κέρδη. Σκοπός, όπως λέει στο Fortune Greece o διευθύνων σύμβουλος του Viber, Djamel Agaoua, είναι να προωθείται με τέτοιον τρόπο το προϊόν ώστε να καθίσταται πολύτιμο και για τους χρήστες αλλά και για τις εταιρείες.

«Το θέμα δεν είναι να σου “πετάγεται” μια διαφήμιση όταν δεν τη θες, αλλά να σου δίνεται η δυνατότητα να ενημερωθείς για μια προσφορά τη στιγμή που τη χρειάζεσαι. Δεν πρέπει να είσαι επιθετικός απέναντι στον καταναλωτή, γιατί έτσι θα “σκοτώσεις” το brand» λέει χαρακτηριστικά ο Agaoua, διαβεβαιώνοντας παράλληλα πως οι εταιρείες θα έχουν πλέον πρόσβαση σε μια ασφαλή λίστα εν δυνάμει πελατών, αυτή των χρηστών του Viber. Ήδη υπάρχει συνεργασία με περίπου 1.000 επιχειρήσεις, εκ των οποίων 35 είναι ελληνικές, μέγεθος που τα επόμενα χρόνια αναμένεται να μεγαλώσει.

Το πόσο έχει παρεισφρήσει η γνωστή εφαρμογή στη ζωή μας το αποτυπώνει ξεκάθαρα το νούμερο των εγγεγραμμένων χρηστών της, που ξεπερνούν τα 800 εκατομμύρια παγκοσμίως. Kάθε χρόνο το κοινό της γνωστής πολυεθνικής αυξάνεται κατά 20% σε παγκόσμιο επίπεδο, καταγράφεται ανάπτυξη 20% στα messaging apps, καθώς και αύξηση κατά 69% του χρόνου που δαπανούν οι χρήστες στην αποστολή μηνυμάτων. «Σε λιγότερο από πέντε χρόνια αυτό το προϊόν που δημιουργήθηκε από μια ομάδα 12 ανθρώπων μετατράπηκε σε ένα προϊόν το οποίο χρησιμοποιούν σχεδόν όλες οι χώρες του κόσμου. Περί τα 800 εκατομμύρια άνθρωποι μας εμπιστεύονται.

 

Παιδιά, ενήλικες, ακόμη και ηλικιωμένοι άνθρωποι κάνουν χρήση του Viber. Σε ό,τι αφορά τα έσοδα, φέτος εκτιμάμε ότι θα πετύχουμε 100% αύξηση και ελπίζουμε ότι αυτό το ποσοστό θα ανέλθει το 2018 στο 150%». Τι γίνεται, όμως, στην περίπτωση που έχετε στείλει ένα μήνυμα για το οποίο δεν είστε σίγουροι ή, ακόμα χειρότερα, το έχετε μετανιώσει; Το Viber έχει προνοήσει γι’ αυτό δίνοντας τη δυνατότητα αυτόματης διαγραφής του, εφόσον το επιθυμεί ο αποστολέας. Μάλιστα, μέσα στην τελευταία διετία χάρη σ’ αυτήν τη λειτουργία διαγράφηκαν πάνω από πέντε δισεκατομμύρια μηνύματα και, όπως λέει ο CEO της εταιρείας, πρόκειται για μια επιλογή που δίνει προβάδισμα στη Viber, αφού οι βασικοί ανταγωνιστές δεν διαθέτουν κάτι ανάλογο.

epa05269130 The logo of the messaging application Viber is pictured on a smartphone in Taipei, Taiwan, 21 April 2016. According to news reports Viber will be rolling out its end-to-end (E2E) encryption for its more than 700 million users. One of the most popular messaging application is owned by Japanese ecommerce Rakuten.  EPA/RITCHIE B. TONGO

«Μια συνεργάτιδά μου είπε ότι άρχισε να συνομιλεί με κάποιον στο chat και μετά από λίγη ώρα διαπίστωσε ότι δεν ήταν ο τύπος του άντρα που της ταίριαζε. Ήθελε, λοιπόν, να εξαφανίσει η ίδια από το δικό της αλλά και από το κινητό του συνομιλητή της οποιαδήποτε συνομιλία τούς συνέδεε» λέει γελώντας. Στην παρούσα φάση η εταιρεία εξετάζει τρόπους ενίσχυσης αυτού του χαρακτηριστικού που σήμερα αφορά μηνύματα ένα προς ένα και θα επεκταθεί σε μεγαλύτερο αριθμό συνομιλητών.

Στόχος της διοίκησης της Viber είναι η διατήρηση των μεριδίων αγοράς που κατέχει στις 25 χώρες όπου έχει παρουσία. Τόσο η Ελλάδα όσο και η Ρωσία είναι αγορές όπου κατέχει δεσπόζουσα θέση, με τον Djamel Agaoua να δηλώνει την ικανοποίησή του και να δεσμεύεται ότι η ομάδα του θα δουλέψει όσο πιο σκληρά χρειαστεί για να πιέσει ακόμη περισσότερο τον ανταγωνισμό. «Ως εταιρεία είμαστε ερωτευμένοι με την Ελλάδα και δεν είναι υπερβολή. Δεν είναι μόνο ότι έχουμε μια ισχυρή διείσδυση στην εν λόγω αγορά μέσω των smartphones, αλλά παίζει ρόλο και το γεγονός ότι ως λαός είστε πολύ εκφραστικοί. Η Ελλάδα είναι η νούμερο ένα χώρα που χρησιμοποιεί όλα μας τα χαρακτηριστικά. Για παράδειγμα, το στιγμιαίο βίντεο, που πατάς απλά το κουμπί και καταγράφεις τι συμβαίνει γύρω σου εκείνη τη στιγμή και το στέλνεις αυτόματα, ή τα αυτοκόλλητα, στην Ελλάδα έχουν τη μεγαλύτερη απήχηση. Γι’ αυτό και όταν λανσάρουμε ένα καινούργιο χαρακτηριστικό συγκαταλέγεται στις τρεις πρώτες χώρες που θα βιώσουν την εμπειρία λειτουργώντας ως crash test».

VIBER-CEO-DJAMEL-AGAOUA

Μπορεί αυτό το διάστημα να μην υπάρχει κάποιο επενδυτικό πλάνο για τη χώρα μας, αυτό όμως που σίγουρα θα ανακοινωθεί άμεσα είναι η σύναψη νέων συνεργασιών με τρίτα μέρη. «Σε επίπεδο επενδύσεων κοιτάμε έντονα το οικοσύστημα των startups. Πριν από έναν χρόνο ανακοινώσαμε ένα επενδυτικό fund και εξετάζουμε τις ευκαιρίες που θα μπορούσαν να μας δώσουν προστιθέμενη αξία. Αυτό το διάστημα κάνουμε «focus» σε Τελ Αβίβ και Σαν Φρανσίσκο, αλλά θα ήθελα σταδιακά σε χώρες όπως είναι η Ελλάδα και η Ρωσία, στις οποίες είμαστε αρκετά δυνατοί, να αφήσουμε κάποιους ανθρώπους που θα επιφορτιστούν με το να βρουν καινοτόμες startups». Την ίδια ώρα, η πολιτική που ακολουθείται εκτός Γηραιάς Ηπείρου είναι διαφορετική. Στις ΗΠΑ και την Ιαπωνία η στρατηγική προσανατολίζεται σε συγκεκριμένες κοινότητες. Ειδικότερα, η αθλητική κοινότητα με τις συνεργασίες που έχουν συναφθεί με την Μπαρτσελόνα και τους Warriors ανέβασαν τις μετοχές της εταιρείας, γεγονός που ανοίγει τον δρόμο και σε άλλους αθλητικούς ομίλους. Πάντως, το βασικό επίτευγμα για το οποίο αισθάνεται περήφανος είναι το ότι, παρά την εξαγορά του Viber, που κόστισε στην ιαπωνική Rakuten 900 εκατ. δολάρια, η εταιρεία κατάφερε να διατηρήσει αναλλοίωτο το DNA της. «Για εμάς είναι πολύ σημαντικό ότι ενώνουμε τους ανθρώπους δωρεάν και με ασφάλεια. Ξέρετε, αν θέλαμε να παρακολουθήσουμε τις συνομιλίες των χρηστών μας, θα μπορούσαμε να πουλήσουμε τα δεδομένα για εκατομμύρια δολάρια, αλλά είναι κάτι το οποίο δεν κάνουμε, γιατί έχουμε δεσμευτεί απέναντί τους».

Άλλωστε, όπως εξηγεί, τα «κλειδιά» για να αποκρυπτογραφηθεί ένα μήνυμα βρίσκονται στις συσκευές των χρηστών που επικοινωνούν και όχι στον server της εταιρείας. Μόνο ο συνδυασμός των δύο κινητών συσκευών επιτρέπει την αποκωδικοποίηση του μηνύματος. Και συνεχίζει: «Επενδύουμε αρκετά στο να αποφευχθούν φαινόμενα hacking. Κανείς δεν μπορεί να πει ότι δεν θα τον χακάρουν. Ωστόσο, αν το Viber πέσει θύμα ενός χάκερ, εκείνος θα βρει απλά κρυπτογραφημένα αρχεία που θα είναι αδύνατον να ανοίξει, από τη στιγμή που χρειάζονται οι συσκευές των δύο χρηστών».

Το Viber σε αριθμούς

  • Στην Ελλάδα το 24% είναι εν ενεργεία χρήστες του Viber
  • Εκτιμάται 100% αύξηση εσόδων το 2017 και 150% το 2018.
  • Ανάπτυξη 20% στα messaging apps
  • Αύξηση κατά 69% του χρόνου που δαπανάται στην αποστολή μηνυμάτων.
  • 800 εκατομμύρια οι εγγεγραμμένοι χρήστες παγκοσμίως.

* To θέμα δημοσιεύεται στο περιοδικό Fortune που κυκλοφορεί στα περίπτερα.