WISTA :Δίνει φωνή στις γυναίκες του ναυτιλιακού κλάδου

Η Τζίνα Παναγιώτου της Wista Κύπρου μιλά για τις γυναίκες που διαπρέπουν στην παγκόσμια ναυτιλία
 
Της Μαρίας Ακριβού 
 
Σε έναν ανδροκρατούμενο χώρο, όπως αυτός της ναυτιλίας, οι γυναίκες έχουν αρχίσει να κάνουν αισθητή την παρουσία τους, αναλαμβάνοντας σημαντικές θέσεις εξουσίας. Σταδιακά στα διεθνή συνέδρια η συμμετοχή τους αυξάνεται, με την Ελλάδα και την Κύπρο να καταθέτουν καλά δείγματα γραφής, ενισχύοντας την αίσθηση ότι κάτι επιτέλους αλλάζει. 
 
Οργανισμοί όπως η WISTA, επικεντρώνονται στην ενδυνάμωση της γυναικείας παρουσίας στη θαλάσσια οικονομία, εμπνέοντας και παροτρύνοντας τις νεότερες γενιές να δραστηριοποιηθούν σε έναν πολλά υποσχόμενο κλάδο. Βέβαια, το ποσοστό εκπροσώπησης παραμένει χαμηλό, υπενθυμίζοντας ότι χρειάζονται περισσότερα βήματα για να αποκτήσει η ναυτιλία φωνή γένους θηλυκού. 
 
Οι χώρες που θεωρούνται πρωτοπόρες και πιο ανοιχτές στη γυναικεία επιχειρηματικότητα δεν είναι άλλες από τις Ηνωμένες Πολιτείες και τον Καναδά, με την Αυστραλία, τη Σουηδία και το Ηνωμένο Βασίλειο να βαδίζουν στα χνάρια τους. Κοινή συνισταμένη των παραπάνω χωρών είναι η κουλτούρα που έχει χτιστεί γύρω από τις γυναίκες στο επιχειρείν, η οποία βασίζεται στην προσφορά ίσων ευκαιριών για επαγγελματική ανέλιξη, ανεξαρτήτως φύλου. Οπως εξηγεί  η Τζίνα Παναγιώτου, μέλος του Δ.Σ. της WISTA Κύπρου, ο λόγος που οι γυναίκες αποφεύγουν να διεκδικήσουν διευθυντικές θέσεις είναι επειδή πιστεύουν πως θα κληθούν να αναλάβουν τις ίδιες ευθύνες με πολύ λιγότερα χρήματα από έναν άνδρα συνάδελφό τους. 
 
 
 
«Χρειάζεται γερή κράση και ακόμη μεγαλύτερη προσπάθεια, επιμονή και υπομονή για να πετύχεις σε μια ηγετική θέση στον χώρο αυτό. Ομως, πλέον βλέπουμε γυναίκες που διαπρέπουν στη ναυτιλία, φιγουράροντας στο «Lloyds List: Top 100 most influential people» και αποτελούν πηγή δύναμης και έμπνευσης. Κάθε γυναίκα μπορεί να επιτύχει ό,τι στόχο βάλει, αρκεί να είναι αφοσιωμένη σε αυτόν, να μην πτοείται από τυχόν απογοητεύσεις και να είναι προετοιμασμένη να αποδείξει πως δικαιωματικά αξίζει τη θέση» λέει χαρακτηριστικά. 
 
Προερχόμενη από την Κύπρο, μια χώρα στην οποία υφυπουργός Ναυτιλίας είναι γυναίκα, η κα Παναγιώτου τάσσεται υπέρ της μεγαλύτερης εμπλοκής των γυναικών στις ναυτιλιακές επιχειρήσεις. Τονίζει πως οι γυναίκες, έχοντας συνήθως ισχυρότερη ενσυναίσθηση, αφουγκράζονται τις ανάγκες της κάθε επιχείρησης, αντιλαμβάνονται τη σημαντικότητα της ευθύνης και μπορούν να διαχειριστούν τους ανθρώπους, αντιμετωπίζοντας τα προβλήματα που ανακύπτουν μέσα από ένα διαφορετικό πρίσμα. Υπογραμμίζει δε πως σε ένα ανθρωποκεντρικό επιχειρησιακό μοντέλο επιβάλλεται να υπάρχουν τα στοιχεία της μεταδοτικότητας, της φροντίδας και της ευθύνης, τα οποία συναντάμε σε μεγαλύτερο βαθμό στις γυναίκες. 
 
«Οι γυναίκες από τη φύση τους είναι καλύτερες στον χειρισμό των ανθρώπων, δίνοντας έτσι στα στελέχη γένους θηλυκού, ένα ισχυρό πλεονέκτημα σε οποιασδήποτε φύσης διαπραγμάτευση. Επίσης, επειδή οι γυναίκες (συνήθως) καλούμαστε να αντεπεξέλθουμε ταυτόχρονα σε πολλαπλούς απαιτητικούς ρόλους, είμαστε πιο εξοικειωμένες με τον παράλληλο συντονισμό εαυτών, το οποίο σε ένα επιχειρησιακό περιβάλλον αποτελεί πλεονέκτημα, είτε σε οργανωτικό είτε σε διοικητικό επίπεδο». 
 
Παραδέχεται πως είναι δύσκολο, όμως όχι ανέφικτο, να συνδυαστεί ο ρόλος της μητέρας, της συζύγου  και της γυναίκας που αναλαμβάνει θέση ευθύνης στη ναυτιλία. «Όπως μου είπε μια συνάδελφος, «μετά τη μέρα στη δουλειά ξεκινάει μια νέα μέρα ευθύνης για εμένα στο σπίτι». Πιστεύω πως για να επιτύχει αυτό πρέπει τόσο ο σύντροφός σου, όσο και ο περίγυρος σου, είτε η οικογένεια είτε η ομάδα σου στη δουλεία, να σου παρέχουν την κατάλληλη στήριξη και υποστήριξη» αναφέρει. Επιπρόσθετα, μια γυναίκα πρέπει να είναι ελεύθερη να επιλέξει τους ρόλους που θέλει να επιτελέσει σε κάθε περίοδο της ζωής της και να μη νιώθει υποχρεωμένη να αντεπεξέλθει σε εκείνους που επιτάσσουν τα κοινωνικά πρότυπα. 
 
Σχολιάζοντας τη μετάβαση του ναυτιλιακού κλάδου στην ψηφιακή εποχή, επισημαίνει πως πρόκειται για ένα αρκετά συντηρητικό πεδίο που χαρακτηρίζεται περισσότερο από την αντιδραστική παρά τη διαδραστική του στάση. Ωστόσο, το 2018 είδαμε να διεξάγεται η πρώτη διαδρομή μικρού πλοιαρίου με αυτοματισμό, ενώ παράλληλα βλέπουμε να εισέρχονται στη αγορά πολλά νέα προϊόντα και υπηρεσίες που εντάσσουν τη ναυτιλία δυναμικά σ’ αυτόν το ψηφιακό μετασχηματισμό. 
 
«Ο κλάδος έχει ανάγκη και είναι σε θέση να προσαρμοστεί και να αξιοποιήσει τα νέα δεδομένα. Κίνδυνοι αδιαμφισβήτητα υπάρχουν, όπως για παράδειγμα το ότι ένα αυτόνομο πλοίο είναι πιθανό να είναι πιο επιρρεπές σε κυβερνοεπιθέσεις, ή το ότι μεγαλώνει η εξάρτησή μας από την τεχνολογία, αυξάνοντας τις πιθανότητες ζημιών σε περίπτωση κατάρρευσης του συστήματος. Σίγουρα όμως θα δούμε τον κλάδο να αλλάζει στρατηγική για να παραμείνει ανταγωνιστικός και βιώσιμος». 
 
Υπενθυμίζει πως από το 2008, με την κατάρρευση της Lehman Brothers, ο ναυτιλιακός τομέας επηρεάστηκε σημαντικά. Η τραπεζική κρίση είχε ως αποτέλεσμα πολλές ευρωπαϊκές τράπεζες, αρμόδιες για τη χρηματοδότηση της ναυτιλίας, να αποτραβιούνται, κλείνοντας τη στρόφιγγα για ανάπτυξη και επιβίωση. «Ασιατικές χώρες, όπως η Κίνα, μπαίνουν πλέον δυναμικά στο παιχνίδι της χρηματοδότησης, ενώ η Σιγκαπούρη έχει επενδύσει σημαντικά ποσά στις ναυτιλιακές υποδομές, ενισχύοντας την ανταγωνιστικότητά της. Αν και ο χώρος δεν έχει ανακάμψει πλήρως, πιστεύω πως στο εγγύς μέλλον, ο υγιής ανταγωνισμός θα οδηγήσει σε καταβολή μεγαλύτερης προσπάθειας από την παγκόσμια ναυτιλία για βελτιωμένη λειτουργικότητα και βιώσιμη ανάπτυξη». 
 
Αξίζει να σημειωθεί πως τον τελευταίο χρόνο υλοποιήθηκαν σημαντικές επενδύσεις στην παγκόσμια ναυτιλία, με την ενεργή συμμετοχή Ελλήνων και Κύπριων εφοπλιστών που προέβησαν σε παραγγελίες καινούργιων πλοίων, τα οποία μπορούν να μετακινούνται με εναλλακτικής μορφής καύσιμα, πιο φιλικά προς το περιβάλλον.
 
* Η συνέντευξη δημοσιεύτηκε στην εφημερίδα Φιλελεύθερος